back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3  Next
 Tuning floyd rose dengan mudah dan pantas. « View previous topic :: View next topic »
Author Message
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 3:41 pm    Post subject: Tuning floyd rose dengan mudah dan pantas. Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

Feedback kepada soalan macam mana nak tuning floyd rose dengan cepat dan mudah. terutamanya floyd liciense yang tak der termolo stop assembly. Sila rujuk gambor dibawah ne setiap masa semasa pernerangan keadah dibawah.

Pekara yang selalu kita hadapi:

1. bila tuning satu tali, tali yang lain flat plak.
2. tuning punya tuning tetiba bila dah ok, tension bridge tak rata and terjongket plak. termolo base plate tak horizontal dengan body guitar.
3. lama sangat nak tuning, tak jadi jadi... takkan nak tuning guitar sampai 3 jam beb.
5. nak buat tonation utk setiap tali adalah paling perit pasal bridge tuning sentiasa berubah setiap kali tuning utk satu tali.
6. nak set ketinggian bridge pun susah.

KEADAH TUNING FLOYD ROSE PALING CEPAT DAN MUDAH.
Kene ada skru driver, alen key and sebijik battery petak 9V.

Ada Dua keadah utama dalam step ne.
1. Keadah tukarkan floyd rose kepada fixed bridge.
2. Keadah tuning guna spring. (Balancekan spring tension dengan string tension)

Step 1:
Install semua tali kat floyd rose. Dan setkan semua fine tuning screw pada kedudukan tengah-tengah. Just unlock locking nut.

Step 2:
Longgarkan spring dengan putar dan longgarkan skru pada tremolo claw. Biasa orang paling pantang ubah spring sebab susah nak betulkan balik karang. Tapi jangan risau, longgarkan jer.
and start tegangkan tali sehingga bridge mula terjongket ker atas.

Step 3
Keadah tukarkan floyd rose kepada fixed bridge.
Utk memudahkan tuning guitar, kita tau fixed bridge adalah lebih mudah nak buat tuning berbanding floyd rose. So utk step ne kita kene jadikan floyd rose tu fixed bridge dulu.
Caranya dengan guna battery 9V, sendalkan belakang termolo block dengan body guitar. Pastikan bridge dalam kedudukan selari dengan horizontal body guitar. Ketebalan battery ne nyebabkan floyd rose jadi fixed bridge sebab tali guitar tak boleh tarik bridge. Jika masa bridge masih terjongkit maknanya battery tu tak cukup tebal and tambah ler aper aper pelapik supaya ngam ngam baterry kat belakang tu nyebab kan bridge tu tegak, horizontal baik punya dengan body axis.

Step 4
OK sekarang try tuning tali guitar macam biasa. Tak kisah dari atas or bawah tali ker sebab bridge sekarang tak boleh menjongkit pasal tremolo dah kene block dengan battery. Pekara tuning akan jadi senang giler. Gunalah tuner guitar supaya kerja senang skit.

Step 5
Buat intonation and adjust ketinggian bridge and sebagainya.
(boleh skip step ne kalo tak nak buat intonation)
lepas semua tali siap tuning. masa tu lah boleh buat test utk intonation. Buat tonation utk setiap tali satu per satu sebab setiap kali nak ubah kedudukan saddle kene longgarkan tali berkenaan. Check setiap note free string sama dengan fret 12 and 24(utk guitar 24 fret). Kengkadang aku check utk combination fret lian juga macam fret 5 and 17.
Adalah paling bagus check tonation pada setiap string pada note tuningnya. maksudnya kalo nak check first string 1E, so tuning dia sampai E baru test kat fret 12 and sebagainya. Kurang bijak kalo just guna note G utk sesaja tuning tali E.
P/S lain string gauge 009 or 010 011 ir sebangainya, lainlah tonation setting walopun utk guitar yang sama.

Step 6
(boleh skip step ne kalo tak nak adjust bridge punya tinggi)
Sesambil step diatas tu cuba check ketinggian bridge and fret guitar. masa ne lah nak nak bridge pada kedudukan terbaik tak gitu tinggi and tak gitu rendah. Adjust ketinggian mounting stud (2 tiang kiri kanan bridge) sehingga tali guitar berada pada kedudukan terbaik pada neck. Masa nak putar mounting stud tu pastikan longgarkan kesemua tali supaya kurang skit tension yang dikenakan kepada skru mounting stud tu.

Step 7
Tuning semua tali selesai, senang jer sebab floyd rose dah macam fixed bridge. Tujuan utama nya adalah supaya tension yang dikenakan pada setiap tali adalah pada kadar yang sama berbanding tali lain. maksudnya ketegangan diorang hampir sama. Ini penting sebab disebabkan floyd rose floating, setiap tali yang terlebih tegang akan nyebabkan tali lain jadi kurang tegang. Setelah siap tuning semua tali and anda berpuas hati and Sekarang masanya utk kunci Locking Nut kat neck.

(Kengkadang lepas tuning semua tali guitar, aku akan cuba perhatikan kelurusan neck guitar. Masa ne lah aku nak dicide samada nak adjust neck trus rod ker tidak. Tapi masa adjust trus rod aku kene longgarkan semua tali semula.)

Step 8
Keadah tuning guna spring.
Disebabkan ada bettery so imposible bridge akan terjongket.
So anda cuba mula ketatkan spring dengan kunci skru pada spring claw. Trus ketatkan spring sehingga battery kat belakang tu longgar dari bridge and boleh terlucut keluar. Aper yang kita nak buat adalah balance kekuatan string dengan spring. Longgarkan spring hingga battery boleh dicabut keluar dengan sangat mudah. maksudnya battery boleh jatuh sebab kekuatan spring dah sama dengan tension string guitar.
Sekarang kita tuning guna spring.
CUBA check note pada first and 6th string. biasanya akan sedikit flat berbanding E note. Adjust and ketatkan spring sedikit supaya sehingga kedua tali 1 dan 6 menghampiri note E. Jangan risau pasal tali lain sebab tali lain akan dalam range diorang juga pasal tension utk setiap tali akan sama bila tuning guna keadah fixed bridge tadi. Pastikan ketatkan kedua dua skru spring claw sedikit demi sedikit berselang seli. bila kedua dua tali 1 dan 6 sampai note E, jangan terkejut tali lain juga menghampiri note diorang masing masing.

Step 9 last
Guna fine tuning screw utk adjust semua tali tepat pada note masing masing. Sepatutnya tak banyak ralat. Siap.Selesai.Tammat.

Tambahan
- biasanya kalo nak setup bridge floyd rose guitar kengkawan, aku ambik juga beberapa hari utk dapatkan result yg terbaik.
- hari pertama, gua install tali, buat fixed bridge, tanpa lock locking nut and tuning standard. dan dibiarkan semalaman. Tujuannya bagi tali tu menyesuaikan diri dengan regangan.
- hari kedua, check samada tunning banyak lari ker endak. kat sini kita boleh tahu samada tali gauge yg kita beli tu sesuaiker utk floydrose. Kalo tali tu semakan flat dan jauh sangat sampai 2 note mean, jangan pakai tali tu lain kali... kakkaka.
- main dulu itu guitar ambik feel, bending bending. tengok lari tune ker tak/
- tuning standard semula, dan ketatkan locking nut, tak payah pusing macam nak kunci gearbox kereta. ikut kekuatan tangan tu dah memadai.
- biarkan 1 malam lagi.
- hari ketiga baru gua, ketatkan spring, tuning guna spring dan remove battery sendal kat bridge.

PS/ kalo setakat buat tuning balik tali ,aku boleh tuning guna keadah ne for just dalam masa 15 minit jer.

Then ready to rock... HAHAHAHHAHAHAHAH
Sumbangan iklas utk iband.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.

Last edited by ultraman_cosmo on Sun May 22, 2011 12:38 am; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
omarjamaludin
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 4:23 pm    Post subject: Reply with quote

Site Admin
Site Admin

Joined: 18 Feb 2004
Location: Tmn Melawati

wah thx dude! bagus utk aku baca ni .. aku masa muda2 main beli je floyd rose kramer tapi tak tau nak tune betul2..
_________________
my photoblog - http://sigemok.blogspot.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
deadzid
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 5:57 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

huaa bagus, bagus.. ini macam kalu, aku nak install floyd rose licensed kay warlock aku lah! baru le heavy metal!! weeheeee....!!

thanx! bagus abang ultraman_cosmo nih...
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ZiNK
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 9:04 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Feb 2005
Location: Setapak, KL

Thanks ultraman!!! bleh la aku nk tune drop gile2 kat gitar yg aku nk beli nnti n set intonation tanpa kene hantar g kedai. hehehehe
_________________
Death Crew Productions
http://www.myspace.com/deathcrewproductions
[url]deathcrewproductions@yahoo.com[/url]

http://www.myspace.com/deadzinkc
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 8:33 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

Welcome All. hahahahhahahaa
_________________
[...]

PostPosted: Wed Dec 28, 2005 9:02 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

Ada sedikit tambahan,

Sebenarnya tak berapa elok kalo nak cepat cepat sangat tunning guitar terutamanya kalo masuk string baru kat floyd rose. Tali guitar nickle juga perlu sesuaikan diri dengan tension yang kita kenakan. Macam kita buat dawai sidai baju, ari ne lurus baik. bila dah letak baju, semakin kendur plak hari ker hari. tapi bila sampai satu takat, wayar dah tak mudah kendur dah.

Maksudnya walopun ari ne kita dah tuning cantik guna tali baru, and jangan terkejut esok tali jadi flat sikit. Untuk korang yang memang nak kejituan so ikutilah step tambahan.

Pada STEP 7 tu, bila dah tuning semua tali bebetul pada fixed bridge. Try strumming kuat kuat guna pick selama 15 ker 30 minit. tak lah ker struming tanpa renti beb. penat tu berenti lah sekojap.

Atau pun cuba stretch sikit tali dengan tuning semua tali lebih semi tone atau satu tone dari ori punya tuning note. macam tali E tuning gi F or F# and strunming kuat kuat kasih itu tali ngam.

Cara ne adalah nak pastikan string dah supaya ia boleh sesuaikan diri dengan regangan yang kita kenakan. Sebenarnya cara ne penting utk tuning floyd rose sebab kita akan lock locking nut and payah nak alter retuning balik.

Dan neck, neck joining, saddle ,spring and skru juga kene sesuaikan diri dengan regangan string. Biar memasing dah biasa and dah serasi baru lah lock locking nut.

Biasanya aku akan biarkan guitar dengan fixed bridge semalaman. Esoknya baru aku masuk step 8, tuning guna spring.
_________________
[...]

PostPosted: Wed Dec 28, 2005 11:16 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

err tumpang tanya.. bateri utk sendal tu pakai bateri alkaline ke biasa je?

heheh sori lawak bodoh di pagi hari... Smile
_________________
> [...]
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 11:29 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

kene pakai battery native intrument kalo boleh...

hehehheheheheheheheh
_________________
[...]

PostPosted: Wed Dec 28, 2005 3:51 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

hhaah cam sial.. ade gak org nak layan lawak badut aku tu...
_________________
> [...]
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 7:25 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Feb 2005
Location: Setapak, KL

aku baru smlm ikut instuctions ko ultraman... siap setting FR aku! hehe. syok sendiri jap... tapi bateri xmuat nk sendalkan dlm gitar aku... jd aku sendalkan ngan satu deck of cards...
_________________
[...]

silbi
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 3:55 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 12 Oct 2005

bro

tu ke gambar ESP cum pyramid tu? looks nice man! so hows the quality of the FR? tuning / intonation selalu lari tak...and sound ok ke?

kalau ok and highly rekemended...i might get one too! hehe...

tapi tunggu bonus ler...external auditor ni lembab tul mahu kasi close a/c...
Back to top
View user's profile Send private message
fReqZz
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 4:07 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 20 Jun 2005
Location: Mont Kiara

selepas bershopping ibanez GRG270, br lah aku tau thread ni utk ape... btp bodohnya aku.. huhu..
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
ZiNK
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 8:58 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Feb 2005
Location: Setapak, KL

silbi wrote:
[...]

quality FR die mmg ok. tuning die lps 2/3 hari tukar tali baru dh xlari dh... sound die mmg puas hati. kalau nk main heavy distortion mmg sesuai...

kalau nk beli budget guitar... aku mmg rekemen... harge RM855... under 1000... tapi kalau ade duit lebih tu g le beli gitar mahal skit... hehehe Razz
_________________
[...]

PostPosted: Wed Feb 01, 2006 9:42 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 12 Oct 2005

aku memang kalau boleh nak beli ESP yg rm10K tu pasal credit card aku melambak...tapi pasal aku dah beli rumah harga dekat rm170k single borrower pulak tu, la ni kena budget giler babs...so lupakan je lah benda2 mahal ni...hehe...

once u get older and have ur own money, u'd understand more abt buat pilihan bijak...between lust and logic...eh...syarah pulak..sorry geng

anyways, so the FR's tuning stable even after u do excessive tremolo playing like divebomb etc ke?
Back to top
View user's profile Send private message
ZiNK
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 9:58 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Feb 2005
Location: Setapak, KL

hahaha. xpe. aku paham. aku pun slalunye gune duit aku sendiri... jarang mintak dr parents aku... so aku tau camne nk jimat n appreciate duit...

so far FR tu xde problem lagi.pasang tali baru pon ok je
_________________
[...]

Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3  Next Page 1 of 3

Jump to:

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net