back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 keep floyd rose in tune « View previous topic :: View next topic »
Author Message
Jaz
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 8:06 am    Post subject: keep floyd rose in tune Reply with quote

Joined: 28 Feb 2006

aiseh.. my new set of strings doesnt want to keep in tune when i use the tremolo. Change strings so many times last time, the guitar was always in tune. could it be the string (because happens only to the G string Smile) Anybody know how?
_________________
You shall watch us tubes
Back to top
IZZI
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 1:01 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

I dont use floyd rose so i dont know how to help you but are sure u've tighten the nut properly?
or it could be the way you turn the string..

here some basic tips of it (written by Ultraman Cosmo):
http://www.i-bands.net/forum/viewtopic.php?t=2637&start=0

IMO, this problem usually caused by whether the bridge or nut or tuning head or the way we turn the string..
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
Otaizam
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 26 Nov 2005

yo jaz... u dapat solve ur problem tu ke?

aku punya kena problem yang sama kat string 6E....
_________________
http://electricguitartips.net
I m Now with: Iba........... Arrghh!!! Now what I really need is my hand and brain. The rest is just another thing.
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
IZZI
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 1:17 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

aku rasa bukan masalah string..

Pendapat aku ada 3 faktor:

1. Locking nut tak betul2 lock the string.. cuba ubah kedudukan nut locker tu.. cari surface yg rasanya boleh beri lebih grip pada string..mungkin ubah arah atau terbalikkan terus upside down.. experiment la mcmana tgk. Tali 1,2,3 mmg selalu kena sebab tali ni lebih halus berbanding tali 4,5,6 yg sentiasa dapat lebih grip dari locking nut tu....

2. Locking system kat bridge kurang tight (tp posibilities rendah sebab kalau yg ni kurang ketat, string boleh tercabut terus)

3. Spring tension yg control bridge kat belakang body tu tak stabil.. dan selalu tak kembali ke correct position selepas kita main tremolo (tp ini kalau berlaku, biasanya semua string akan lari tune.. bukan satu string jer)

Jadi, cuba tumpukan pada yg no 1 tu dulu..
itu je analysis aku.. tp kalau ada idea lain boleh la share.. aku pun tak pakai floydrose sebenarnya, just nak info jer..
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
deadzid
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 2:01 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

anda ni sugguh bagus la en. Izzi.. bila nak jadi Moderator nih? heheh...

anyway, aku pon tak pakai floyd rose, tapi try le install tremol-no mcm suicide-by-overdrive pakai tu..
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
Jaz
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 2:35 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 28 Feb 2006

Memang betul cakap IZZI. Bridge aku punya nut tuh tak ketat. Sekarang suda ketat ketat. Now I'm very impressed with my floating bridge. After almost 3 months, I have not adjusted my tune. Stabil gak benda nih.
_________________
You shall watch us tubes
Back to top
deadzid
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 6:00 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

just wondering.. berapa kerap ko tukar tali?
coz aku selalu jugak tukar, maybe dlm sebulan - dua bulan sekali.
so kalau pakai locking trem ni sangat tension utk tukar selalu, kan?
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
Jaz
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 6:21 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 28 Feb 2006

aku tukar tali, not dependent on time factor. just kalau dah rasa tak best main, baru tukar tali. so, probably 4-5 months baru tukar. aku takde problem restring with floyd. just change one string at a time, then only do minor adjustment kat bridge.
_________________
You shall watch us tubes
Back to top
IZZI
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 6:58 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

aku tukar tali 3 minggu sekali.. hehehe..
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
Jaz
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 9:39 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 28 Feb 2006

ok la. sebonarnya aku budget . mahal siut beli satu set tali. Smile

IZZI, 3 minggu skali kau tukar? wuih...
_________________
You shall watch us tubes
Back to top
fReqZz
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 10:15 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 20 Jun 2005
Location: Mont Kiara

IZZI wrote:
aku tukar tali 3 minggu sekali.. hehehe..

biar betol? Shocked
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
IZZI
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 10:59 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

tak la secara tepat.. tapi purata la.. kadang2 2 minggu dah tukar pun ada..
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
deadzid
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 11:37 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

aku kalau satu tali putus je, aku tukar terus satu set..
tamau amek risiko masa live.. malu / frust oo nanti...

tapi kalau 2 minggu sekali tukar tu dah tahap melampau la.. Laughing
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
IZZI
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 12:04 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

zid.. ko sama mcm aku la.. kalau tali putus satu.. mmg seboleh2nya nak tukar satu set .. tp tgk duit la.. String aku sekarang, tali no 2 putus setelah baru sehari aku ganti satu set.. sakit hati betulll..!

Sapa ada tips, mcmana nak elak string putus masa main?

p/s: tapi aku tgk steve vai pun string putus masa tgh perform dgn Andy Timmons.
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
deadzid
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

sebelum + selepas main, make sure ko lap tali gitar, seelok-elok nya pakai benda mcm Dunlop Fast Fret tu... so tali lambat berkarat.

tips nak elak string putus masa main?
  1. jgn guna teknik bending langsung
  2. jgn petik kuat2 la kot? hahaha...

aku dulu ada beli set strings (tak ingat brand apa, Martin n Co. kot?), tapi dia ada bagi extra tali no. 1.. masa nak tune tali 1 tu, "tus".. terus putus! siot tul, patut la dia bagi extra tali no 1! hahah haram jadah sungguh!
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3, 4  Next Page 1 of 4

Jump to:

You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu