back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 What's the difference between ZOOM GFX8 and GFX5?? « View previous topic :: View next topic »
Author Message
fReqZz
PostPosted: Thu Jun 15, 2006 11:51 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 20 Jun 2005
Location: Mont Kiara

agree with both izzi and fazrul... the key to the best sound and tone is in the ear, and by doing loads of experiment urslef, even a simple efex could blow u away.. it' really in your head..

deadzid got his own point.. as a lame + broke 'musician' like me, a multi efx seems to do the trick.. portabality issues n etc etc.. nak gigging pun x pyh pening2 kepala.. aku masuk botb masa kt utm tu berbekalkan zoom 505 II je.. tp to my suprise, some of the judges send me a two thumbs up for the nice guitar tone.. Wink

still, byk sungguh informasi yg aku dapat.. mainly about those harmonized pitch shifter thingy, drive n mcm2 la.. Very Happy

tp, biasala manusia, nmpk bender lg best, teruja.. hehe.. mcm aku.. nmpk G series tros meleleh... nmpk pod pun meleleh tp yg nak pakai cuma delay, reverb, kdg2 flanger.. chorus pun x brp kenal lg.. Laughing got my point here?

*sori melalut, ntah masuk topic ke idak....
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
huzai
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 1:39 am    Post subject: Reply with quote

Angsakawan
Angsakawan

Joined: 18 Nov 2004

rg_x2n wrote:

POD wil cost you rm650, a footswitch rm280, boss harmonizer rm550.

HAAAAA? biaq betui.. POD 2.0 RM650 ka? dem u okta haha
_________________
http://www.reverbnation.com/synsmusic
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger MSN Messenger
IZZI
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 1:59 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 11 Dec 2004
Location: Melbourne, Australia

POD 2.0 dalam RM800.. tp setau aku offer kat Ck, POD 2.0 + Floorboard = RM1250 ke Rm1450 ke.. aku dah tak ingat.. tp masa aku nyaris2 beli hari tu mmg gitulah harganya.. tp sekarng aku dengar lagi murah..
Fazrul beli POD 2.0 Rm600.. tp kalau siap floorboard mau seribu jugak tu..
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
rg_x2n
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 7:31 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 17 Jan 2006
Location: sg buloh, selangor

heheheh, aku bli time offer, rm640 actually Very Happy

floorboard yg siap wah tu mmg mahal skit. if you want to save more money, bli yg xder wah tu, kaler merah. ader 4 switch utk tukar antara channel, rm280 aritu aku tanya...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
deadzid
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 8:40 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

cheh.. terkejut gak aku POD boleh dpt RM650.. special offer rupanya... sbb last time aku check about rm900..

then, footswitch RM280 tu takde expression pedal? oh my Rolling Eyes .. just 4 switch utk tukar channel je? floorboard yg ada expression pedal kalau tak silap almost RM1000 kan? but still, the issue of patch change delay time masih tak selesai lagi, kan?

then add in another RM550 utk Boss Super Shifter... lets see... hmm.. beli PODxt Live je la terus bang! hahaha... Very Happy

tu la aku cakap, dari beli Super Shifter tu, baik beli G2.1u je.. mcm2 efx ada... siap boleh control modulation rate, gain, volume, etc pakai expression pedal dia.

gini la.. kesimpulannya, kalau nak dapat yg terrbaik antara kedua2 nya, GET BOTH! pakai POD utk drive module, the Zoom as efx (modulation, reverb, etc) Laughing
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
deadzid
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 8:53 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

jtangsw wrote:
G2.1u can give you the Vox Wah simulator...? Sounds like a good bargain cause that Vox wah isn't cheap... however, I bet the feel will not be as great as the legendary Vox wah... Guess you know that as well.
- yes, i did a recording with my Vox Wah.. then played the same tune on the G2.1u, the result ain't the same. but so far i've been jamming with the Vox Wah setting on the G2, it serves me quite well... Wink

Btw, can the G2.1u give out the Dunlop Crybaby Classic (with Fasel Inductor) sound? If yes, then it's really a great buy.
- G2.1u offers the Crybaby wah simulator option, but i don't think they go into that detail (that fasel inductor thingy...) Smile

Anyways, I'm going over to California, US this month to check out what they have there. Heard that there's this shop called Sam Ash who carries lots of cool gadgets and guitars. Will check out Wal-mart and the pawn shops while I'm there also (if I have time to spare... cause going to Las Vegas as well)...
- whoaa.. u got money to go to the US, but you don't have a decent budget to buy better gear??? man, cancel your trip, use that money to buy a PODxt Live or Boss GT8!! Twisted Evil unless you're going with your parent or something..

Oh ya... Got 2 more important questions for GFX8
a) Reverb fx good? - can get the BOSS RV-5 sound?
b) Delay fx good? - can get the BOSS DD-6 sound?
- not sure... haven't tried those expensive Boss pedals yet.. but the delay mode on any multiefx is quite okay to my ears..

_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
jtangsw
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 9:50 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 24 May 2006
Location: Petaling Jaya, S'gor

zid,

I'm going to the US cause a chance in a lifetime - sebab kawan aku punya bapa dan mak kerja kat situ tahun ini. Mereka akan balik ke Malaysia tahun depan. Jadi, trip ini sudah lama planned... saya sudah jimat duit untuk trip ini few months agoh...

I bukan rich guy skrang tapi kalau ada chance pergi US, I pergi aja. Tempat tinggal and transport di US pun no problem. I tak pergi dengan parents... I hanya pergi dengan kawanku.

Kena guna duit sendiri untuk bayar air ticket, local tour (e.g. disneyland, las vegas, universal studio ...), jadi selepas balik dari trip ini... kena start jimat lagi...

Smile

Thanks for your answers.
_________________
:: My FX Collection ::
ARION EQ(J)
BOSS CH1,PH1r(J),TW1(J),BD2,DS2,LS2,MT2,NS2,BF3,CE3(J),DD3,DD3(J),RV5,DD6,GE7(J)
DIGITECH DF7,Multi-Chorus,Metal Master,Screaming Blues,Whammy WH4
DOD Grunge
DUNLOP 535Q Wah
EHX Big Muff,BassBalls,HolyGrail,MetalMuff
IBANEZ TS9 (80's Maxon)
LINE6 EchoPark,EX1,FM4,UberMetal,UX1
MARSHALL GV2
VOX V847
YAMAHA PH1
Back to top
aper
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 10:15 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 12 Oct 2005
Location: pahang

deadzid wrote:
cheh.. terkejut gak aku POD boleh dpt RM650.. special offer rupanya... sbb last time aku check about rm900..

then, footswitch RM280 tu takde expression pedal? oh my Rolling Eyes .. just 4 switch utk tukar channel je? floorboard yg ada expression pedal kalau tak silap almost RM1000 kan? but still, the issue of patch change delay time masih tak selesai lagi, kan?

then add in another RM550 utk Boss Super Shifter... lets see... hmm.. beli PODxt Live je la terus bang! hahaha... Very Happy

tu la aku cakap, dari beli Super Shifter tu, baik beli G2.1u je.. mcm2 efx ada... siap boleh control modulation rate, gain, volume, etc pakai expression pedal dia.

gini la.. kesimpulannya, kalau nak dapat yg terrbaik antara kedua2 nya, GET BOTH! pakai POD utk drive module, the Zoom as efx (modulation, reverb, etc) Laughing

a'a pakai zoom ar...leh bg aku setting yg best skit kat aku....ari tue aku pun dpt zoom gfx8 murah gile rm500 je...ader mamat tu nk pakai duit sgt...bertuah tul aku rase hehee...aku rase gfx8 nie ok takde mslh sgt tp aku je yg bermslh tak pandai sgt nk guna efek lam gfx8 tue....hehee...dulu aku pakai zoom 505 ii pun sempoi je tak cam gfx8 nie..mcm2 ader....

ops!! sori ggu korang sume...heheee....
skang aku pakai fender + zoom gfx8 + mashall (kat jmming)=ok tak mengecewakan telinga yg mendegr...

ok tq...sori menyampuk....
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
deadzid
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 10:50 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

jtangsw:
if u wanna get a GFX-8, i'd advice u not to buy brand new one.. just wait for someone to sell his/her unit.. i bet there's a lot of dissapointed GFX-8 owners who are willing to let 'em go for a lot less than the stores... just like the lucky guy up there.. heheh.. Very Happy
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
IZZI
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 10:54 am    Post subject: Reply with quote

jtangsw wrote:
zid,

I'm going to the US cause a chance in a lifetime - sebab kawan aku punya bapa dan mak kerja kat situ tahun ini. Mereka akan balik ke Malaysia tahun depan. Jadi, trip ini sudah lama planned... saya sudah jimat duit untuk trip ini few months agoh...

I bukan rich guy skrang tapi kalau ada chance pergi US, I pergi aja. Tempat tinggal and transport di US pun no problem. I tak pergi dengan parents... I hanya pergi dengan kawanku.

Kena guna duit sendiri untuk bayar air ticket, local tour (e.g. disneyland, las vegas, universal studio ...), jadi selepas balik dari trip ini... kena start jimat lagi...

Smile

Thanks for your answers.

Have a nice trip! SInce u r going to US, lebih baik ko survey product yg made in US.. mana la tau boleh dapat harga yang lebih murah dari malaysia. Secara logiknya ko dah jimat shipping cost. Try to look for Digitech.
_________________
Gelanggang guitar : http://guitarden.starahead.com
Back to top
ultraman_cosmo
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 11:51 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

ebay malaysia

http://www.ebay.com.my/viItem?ItemId=100501333490
http://www.ebay.com.my/viItem?ItemId=100502019372

harga 2 kali ganda... hehehhehe...
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
deadzid
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 12:43 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

haaa yg 2nd link tu murah! RM550 je..
tapi mcm dah pakai 10 tahun..
dia jumpa kat tong sampah ke hape? Laughing
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
fReqZz
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 12:48 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 20 Jun 2005
Location: Mont Kiara

aiyoo.. ilang selera.. Sad
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
rg_x2n
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 17 Jan 2006
Location: sg buloh, selangor

i wouldnt argue bout the patch change delay, thats the POD's cons. TBH, aku pun x brapa suka dgn delay tuh, kacau ar Laughing

well yeah, alang2, go for PODxt trus, tapi x silap aku xt's xder picth shifter ar, x ingat.... aper2 pun, hope jtangsw dapat buat keputusan yg terbaik drp perbincangan kita. good luck! Cool
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
aper
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 3:30 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 12 Oct 2005
Location: pahang

2nd link tu teruk nyer ..hehe
aku beli dulu takde la cam tue wlu pun murah dr tue...
cam tak leh pakai je....
heheheee........ Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next Page 4 of 5

Jump to:

You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu