back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 New Guitar Day!!!! « View previous topic :: View next topic »
Author Message
Ridzi
PostPosted: Fri Jul 10, 2009 10:05 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

Erylasia wrote:
good looking guitar Cool

You should hear how it sounds.... I am starting to like the 'polite' tone... some proper tunes coming soon Wink
Back to top
Dead Eye
PostPosted: Sat Jul 11, 2009 12:07 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 10 Jul 2009

have u changed the pickups? or still stock?
coz i find the inf 1 and 2 are sweet compared to the inf 3 and 4
like more variety a little Very Happy
_________________
Brand New Guitars for Sale

http://DeadEyeGuitars.blogspot.com
Ibanez, Fender, Jackson and More!
Back to top
Ridzi
PostPosted: Sat Jul 11, 2009 9:31 am    Post subject: Reply with quote

Dead Eye wrote:
have u changed the pickups? or still stock?
coz i find the inf 1 and 2 are sweet compared to the inf 3 and 4
like more variety a little Very Happy

Yes, I have decided to keep the stock pups... i don't think the guitar will benefit from the Duncans...especially the Jazz.. It will work against the midrange...

I have been tweaking my settings...and yeah actually I really like what I am hearing so far Smile
Back to top
T|melessness
PostPosted: Mon Jul 13, 2009 2:51 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Jan 2009
Location: Kuala Lumpur

Ridzi aku nak mintak advise sikit.. aku pakai 7 string.. dulu aku plan nak masuk Tonezone atau Evolution kat guitar aku.. tapi lepas aku baca some dari foreign site.. dorang kata Evo dgn Tonezone tak berape cantek captured tali low B tuh.. dorang lebih rekemen kan D Activator.. aku pun tak berape gemar pickups yg high output nih sebenarnye.. so mcmner tu? apa yg sesuai?.. nak ikut kan hati mau aje aku masuk kan lundgren..tapi bleh beli sebijik guitar la harga nye..terase membazir..

pickups breed nih nih bleh ko citer kan sikit kerekter dia?
_________________
Conklin GTG-7T
Conklin GTG-7F custom
EVH Wolfgang Special
Kramer Vanguard USA
Fender Heartfield Talon III
Fender Stratocaster

www.myspace.com/cynica
www.myspace.com/conklinguitars
www.conklinguitars.com
Back to top
Ridzi
PostPosted: Mon Jul 13, 2009 6:59 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

T|melessness wrote:
Ridzi aku nak mintak advise sikit.. aku pakai 7 string.. dulu aku plan nak masuk Tonezone atau Evolution kat guitar aku.. tapi lepas aku baca some dari foreign site.. dorang kata Evo dgn Tonezone tak berape cantek captured tali low B tuh.. dorang lebih rekemen kan D Activator.. aku pun tak berape gemar pickups yg high output nih sebenarnye.. so mcmner tu? apa yg sesuai?.. nak ikut kan hati mau aje aku masuk kan lundgren..tapi bleh beli sebijik guitar la harga nye..terase membazir..

pickups breed nih nih bleh ko citer kan sikit kerekter dia?

Honestly, kalau 7 string ni, kalau aku la - the pickup choice bergantung pada the kind of wood the guitar is made of.

For me - If the guitar is made out of Mahogany/Alder - I would install Duncans JB7 in bridge and Jazz7 Model in Neck - I really swear by these pickups in these two tonewoods - had them in my alder Schecter 7 - I like how the Duncans articulate not only the dynamics of the notes...but more importantly the actual tone of the guitar itself shines through. Of course every pickup will always add their own 'voicing' but thats up to you to decide

If the guitar is Basswood/Ash, for me its either (bridge/neck) EMG 81/81 (bright) EMG81/85 (medium brightness) or EMG 81/60 (dark ish). You can also try EMG85/60 which probably the darkest combo pickups - especially if you install a capacitor with a high value to cut the highs even more..

Breeds also have the tendency to be a bit muddy too (had them in my 7620) -As for me - i like a bit of mud - Been playing with EMGs for so long i am kinda sick of having to be so bloody precise i forget to enjoy playing Laughing EMG's are just so clinical and one-dimensional..

Here is me with my RG7620 a long time ago.....Playing it through a Hughes & Kettner Attax 100 - damn I miss that amp!!

IMHO they bring out the best in Basswood, without cutting the midrange - The tone is warm and if you would like to tighten it up you can always throw a BBE SonicMaximizer in your signal path to clean it all up Wink
Back to top
T|melessness
PostPosted: Tue Jul 14, 2009 12:33 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Jan 2009
Location: Kuala Lumpur

non of the wood that you mention la bro.. 7 aku guna cherry wood.. kebanyakan Conklin guitar pakai Cherry wooden body.. sound dia besar.. even unplug pun kalo petik keluar bunyi wood dia..EMG's aku tak baper berkenan la bro sound nye..

p/s: aku rasa aku sebaya ko la bro.. aku belek2 gamba yg korang pos kat i-bands..hahaha..
_________________
Conklin GTG-7T
Conklin GTG-7F custom
EVH Wolfgang Special
Kramer Vanguard USA
Fender Heartfield Talon III
Fender Stratocaster

www.myspace.com/cynica
www.myspace.com/conklinguitars
www.conklinguitars.com
Back to top
Ridzi
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 11:08 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

T|melessness wrote:
non of the wood that you mention la bro.. 7 aku guna cherry wood.. kebanyakan Conklin guitar pakai Cherry wooden body.. sound dia besar.. even unplug pun kalo petik keluar bunyi wood dia..EMG's aku tak baper berkenan la bro sound nye..

p/s: aku rasa aku sebaya ko la bro.. aku belek2 gamba yg korang pos kat i-bands..hahaha..

Cherry memang bottom end dia agak prominent...salah pickup abis la muddy sound ko nanti... Hmnnn i think you better save up for a pair of Lundgrens M7's - I promise you...they are well worth it....

Yeah aku memang sebaya ngan ko... 1976 kan?? Aku nyaris nak beli Conklin dulu...

Mana ko beli..order direct dari diorang ke???
Back to top
T|melessness
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 12:24 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Jan 2009
Location: Kuala Lumpur

itu le kena ikat perut la jwbnye..M7 aku kira balik siap shipping dekat rm800 seketul.. pening beb..

aku 1975.. ala sebaya je la tu..hhehe

aku beli secondhand aje dari membe kat Florida.. dulu conklin ade kuar kan version yg bukan custom made..mmg tuk open market la..tapi model nih dah discontinued 2003 tak silap aku.. kurang sambutan agaknye.. so pendek kata aku punya version bukan yg custom.. ini pun sikit punya siksa nk dpt.. aku kena bersaing dgn mat salleh lain tuk dpt kan dia.. maybe aku lucky lah kot.. dlm ramai ramai tuh previous owner dia pilih aku lak.. hehehe..
_________________
Conklin GTG-7T
Conklin GTG-7F custom
EVH Wolfgang Special
Kramer Vanguard USA
Fender Heartfield Talon III
Fender Stratocaster

www.myspace.com/cynica
www.myspace.com/conklinguitars
www.conklinguitars.com
Back to top
Ridzi
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 12:33 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

T|melessness wrote:
itu le kena ikat perut la jwbnye..M7 aku kira balik siap shipping dekat rm800 seketul.. pening beb..

aku 1975.. ala sebaya je la tu..hhehe

aku beli secondhand aje dari membe kat Florida.. dulu conklin ade kuar kan version yg bukan custom made..mmg tuk open market la..tapi model nih dah discontinued 2003 tak silap aku.. kurang sambutan agaknye.. so pendek kata aku punya version bukan yg custom.. ini pun sikit punya siksa nk dpt.. aku kena bersaing dgn mat salleh lain tuk dpt kan dia.. maybe aku lucky lah kot.. dlm ramai ramai tuh previous owner dia pilih aku lak.. hehehe..

Ahahaha cool.... So bro ko ade band ke sekarang ni?? Aku ade band line up...tapi tak jam2 lagi huhu.... so mostly buat recording kat umah je....

aku pun tengah berangan nak angkat M6 sebijik - Aku dah buat keputusan nak jual Duncans aku - Jazz/JB set RM500 for the pair.... mari mari mari !!! sapa mau beli wehhhhhhhh!!!!

Aku nak masuk Breeds sepasang untuk RG aku la pulak... X2N tu pun menarik...tapi macam terlalu hot pulak kan???...

Yeah i remember Conklin ade buat production run model 7 strings...yang tu la aku nak beli dulu...tapi takde rezeki kan?? Those guitars are sweet...

Tapi kan, aritu aku ade nampak satu Schecter prototype...cun sial... going for 2K......
Back to top
T|melessness
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 1:45 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Jan 2009
Location: Kuala Lumpur

band aku tak femes la.. tak penah dengar punya..hahaha..
Arsonveil.. aku gerak dlm metal scene aje la..

m6 perghh.. aku dah dengar sample sound M6 & M7 mmg giler ahhh..

Schecter apa series?..kalo 7 string aku kenan kat Loomis dgn Elite series..
kat jalan Imbi ade kedai baru bukak bwk masuk schecter.. mcm2 series ada kata dia.. menarik tuk di singgah sana ni..hehehe
_________________
Conklin GTG-7T
Conklin GTG-7F custom
EVH Wolfgang Special
Kramer Vanguard USA
Fender Heartfield Talon III
Fender Stratocaster

www.myspace.com/cynica
www.myspace.com/conklinguitars
www.conklinguitars.com
Back to top
deadzid
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 7:33 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

T|melessness wrote:
band aku tak femes la.. tak penah dengar punya..hahaha..
Arsonveil.. aku gerak dlm metal scene aje la..

chuish!... tak glamer kunun....
legend oo band tu!

okay berbalik pada schecter....
mcm mana dia punya neck feel?
blh buat comparison tak?
let say mcm neck strat ke, ibanez ke...
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
Ridzi
PostPosted: Wed Jul 15, 2009 8:21 pm    Post subject: Reply with quote

deadzid wrote:
T|melessness wrote:
band aku tak femes la.. tak penah dengar punya..hahaha..
Arsonveil.. aku gerak dlm metal scene aje la..

chuish!... tak glamer kunun....
legend oo band tu!

okay berbalik pada schecter....
mcm mana dia punya neck feel?
blh buat comparison tak?
let say mcm neck strat ke, ibanez ke...

Schecter yang aku pakai tu feels quite beefy sebenarnya....rasa chunky dalam tangan macam Les Paul pun ade.... tapi macam Ibanez pun ade...aku takleh nak cakap la...Sorta in between a thin Ibanez Wizard neck and a chunky LP neck...

Does that make sense...aku tak penah plak try Schecter yang baru2 ni...but I can tell you this - they are comfortable.... I like them...
Back to top
T|melessness
PostPosted: Thu Jul 16, 2009 12:18 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Jan 2009
Location: Kuala Lumpur

Zid.. byk ko punya legend.. adoooyaiiii! ehehe

Aku tak penah try lagi schecter.. tapi honestly aku mmg minat shape body dgn headstock style dia..schecter Classic yang bro Fish nak jual tuh mcm menarik gak aku tgk..
_________________
Conklin GTG-7T
Conklin GTG-7F custom
EVH Wolfgang Special
Kramer Vanguard USA
Fender Heartfield Talon III
Fender Stratocaster

www.myspace.com/cynica
www.myspace.com/conklinguitars
www.conklinguitars.com
Back to top
poundcake
PostPosted: Thu Jul 16, 2009 8:40 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 17 Feb 2004

T|melessness wrote:
band aku tak femes la.. tak penah dengar punya..hahaha..
Arsonveil.. aku gerak dlm metal scene aje la..

m6 perghh.. aku dah dengar sample sound M6 & M7 mmg giler ahhh..

Schecter apa series?..kalo 7 string aku kenan kat Loomis dgn Elite series..
kat jalan Imbi ade kedai baru bukak bwk masuk schecter.. mcm2 series ada kata dia.. menarik tuk di singgah sana ni..hehehe

schecter mark knopler menjadi idaman gua.. birds eye maple neck and fingerboard!
_________________
save me from myself of what's left of my soul after I've sold some part of it
Back to top
Ridzi
PostPosted: Thu Jul 16, 2009 10:11 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

T|melessness wrote:
Zid.. byk ko punya legend.. adoooyaiiii! ehehe

Aku tak penah try lagi schecter.. tapi honestly aku mmg minat shape body dgn headstock style dia..schecter Classic yang bro Fish nak jual tuh mcm menarik gak aku tgk..

This was my Schecter... It was a great guitar...nyesal jual... Sad

Back to top
Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next Page 3 of 4

Jump to:

You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu