back to main area
   

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages


Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2  Next
 Teory note, numbering dan roman number « View previous topic :: View next topic » 
Author Message
ultraman_cosmo
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 8:30 pm    Post subject: Teory note, numbering dan roman number Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Dalam thread ne gua akan terangkan note, numbering dan roman number.
- Tujuan asal adalah supaya generasi baru ne ada lebih source utk belajar dan memahami music.
- Sebab music ne bukan hanya kita main lagu dan ia sedap didengar.
- Ada banyak isi kandungnya maybe seumur hidup pun tak bleh nak cover the magic.
- Aku akan cuba elakan notation, nanti korang fobia.
- Sampai satu ketika jika anda faham the thing, anda akan rasakan notation skor music dibuat utk mudah anda membacanya.
- Cuma kalo tak selalu baca, maka lembap dan merangkap la nak fasih.
- Aku dulu suka beli VCD main guitar, macam macam, bukan jer rock, jazz, flamingo, clasical dan macam macam.
- tapi disebabkan tak faham the basic thing.
- contoh #9 or b9 alter to the chord pun aku tak tau aper ker benda.
- So the VCD maybe aku faham 20% jer.
- Kalo benda practise jari, scaling nak bagi laju tu tak der la perlu sangat benda cam ne.

maybe it the time.
- kita letak guitar kita ke tepi.
- ambik pen or pencil dan a piece of paper.

Perlu ker nak tau semua ne.
- pada gua tak rugi kalo kita deep kepada teori.
- teori akan bagi kita lebih mudah faham evolusi music itu sendiri.
- Ia akan memudahkan anda faham advance music style dengan chord pelik tak masuk key.
- memahami lagu yg sentiasa berubah key scale nya.

Note
- kita akan mula kena note ada 12 semuanya.
- mana ada #[sharp] dan mana ada b[flat].
- Kita akan belajar half step/semi tone and

numbering
- bila kita kenal numbering ne, kita akan boleh build the chord.
- build the scale.
- tapi gua takan sampai menerangkan secara detail sampai advance.
- Cukup la anda faham amacam kenal chord formula dan scale formula.
- maybe kita ambik sama sama buat exercise bikin chord dari formulanya.

Roman number
- I,ii,iii,IV,V,VI
- ia lebih kepada progression.
- This one aku pun belom plan aper mau bagi tau.
- maybe kita guna rock I,IV,V.
- Blues I,IV,V sebenarnya advance, kalo melibatkan all dominant chord.



Akan ditulis dari masa ker masa.
- aku akan blend nanti dengan article gua kat metalterus.
- kepada cikgu cikgu music tu kalo ada kesilapan harap perbetulkan.
- tapi kepada yg ada anak anak nak belajar main musik tu, suruh masuk kelas daaaa.
- Plz, no spam, no need to say thank, no need to say ultra penyelamat dunia.. hahhahaah.
- So ur research juga, jangan trus selembut lidah nak tanya soalannya jika tak faham.
- aku cuba bagi link jika perlu utk pemahaman sweterusnya.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Mon Apr 26, 2010 10:45 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 10:41 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Gambarajah diatas gua celok dari net.
- ia adalah susanan note pada fret board dari open string sampai fret 12.
- Soalan nya perlukah nak hafal.
- jawapan dia tak perlu, sebab kalo anda selalu main guitar, otomatik kita akan ingat.
- Ada macam cara dah keadah utk ingat note tersebut.
- Tapi utk tau note note tersebut, it is the must.

Ceta skit.
- aku ada berkenalan dengan seorang beginer main guitar.
- kita ceta la pasal guitar dan sebagainya.
- cakap punya cakap maka tersebut la F# sebab ya la Em scale sure ada F#.
- member ne kata dia tak biasa chord chord advance macam F# ne, dia tau yg basic basic jer.
- Gua pun confuse, pasal ne ceta note F#, ada lagi yg lebih basic dari note F# ne ker.
- ne dah abis basic dah.

Note.
- adalah Pitches berbeza.
- dalam study ne, gua tak sekalikan dengan tempoh.
- kalo dalam skor, note bukan saja mewakili pitch tapi juga tempoh per beat.
- A,B,C,D,E,F,G bukan tu ker note. itu hanya separuh jer.
- Kita ada #[sharp] dan b[flat].
- Contoh string 6 guitar, start dari open string
- E,F,F#/Gb,G,G#/Ab,A,A#/Bb,B,C,C#/Db,D dan D#/Eb
- Lepas D#/Eb sambung E,F,F#/Gb...... sampai pengsan... hehhehe.
- Satu octave mean dari E... sampai jumpa E balik yaaa.

So amacam mau ingat.
- Ingat BC/EF jer.
- Antara note B dan C tak ada note lain.
- Maksudnya B# or Cb tak der yaaa...
- Sama juga E to F, E# atau Fb tarak yaaa.

So kita cuba cari note pada 5string guitar
- start dari A.
- A > A#/Bb > B > C > C#/Db > D > D#/Eb > E > F > F#/Gb > G > G#/Ab balik semula A.
- So sebagai latihan, try la carik note utk string 4,3 dan 2.

Fret guitar
- dari satu fret ker satu fret adalah semitone.
- jarak dari E ker F adalah satu fret jer, mean E ker F adalah semi tone.
- Jarak dari F ker G adalah 2 fret mean F ker G adalah satu tone.
- semitone, halftone or halfstep adalah pekara yg sama.
- memang tak perlu nak hafal keseluruhan note pada fret guitar.
- tapi atleast anda perlu ingat setiap note pada 6th and 5th string sampai fret 12.
- tanda atau fret marker boleh membantu anda ingat dengan cepat note note terxebut.
- contohnya fret marker pertama pada 3rd fret menandakan fret 3 strings 6 adalah G note.

Walocam mana pun, sampai satu tahap, who care aper note yg kita tekan.
- kita main guitar, we love utk main pattern.
- scale pattern, chord pattern dan sebagainya.
- shape dan pattern ne lebih memudahkan kita utk ingat chord dan scale contohnya.
- So gua akan memperkenalkan numbering supaya kita tak perlu nak ingat note note tertentu untuk represent the scale dan chord.


Tambahan.
utk scale Gmajor
- Ahlinya adalah G,A,B,C,D,E,F#.
- kita tahu F# = Gb.
- Tapi kita takan guna Gb sebagai sebutan note tersebut sebab utk mempermudahkan pembacaan.
- Kita pastikan tiada hurruf yg sama utk setiap ahli Scale Gmajor tersebut.

G,A,B,C,D,E,F# = betul.
G,A,B,C,D,E,Gb = tak betul.
- hakikatnya kedua duanya note yg sama.
- anggaplah ia digunakan utk memudahkan pembacaan dan penulisan.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Mon Apr 26, 2010 10:46 pm; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
salammmm
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 9:19 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 17 Dec 2009
Posts: 1573
Location: perak

waa...bagus2...informative bro ni....aku xnk ckp tima kasih...hehehehe...
_________________
.............
Back to top
View user's profile Send private message
ultraman_cosmo
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 10:38 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Numbering system for notes.

katalah kita boleh hafal or tahu semua note pada fretboard guitar.
- ia takan membantu secara terus utk kita build the chord or scale.
- ia takan mambantu kita utk manipulate the notes utk jadi music.
- ia takan membantu kita memahami how the music note bekerja.

So apa yg anda perlukan adalah satu system dimana utk memudahkan anda utk manipulate this notes utk jadi chord or scale or apergious or music dan sebagainya.


DO RE ME FA SO LA TI
- ne sebenarnya base on Major Scale.
- Jika korang jenis guna minor scale sebagai refrence scale anda.
- Plz change to major, kita always refer to major scale or ionian bila refer to chord or scale formula.
- Ada 7 semuanya.
- Apa kata kita wakilkan this DO RE ME FA SO LA TI sebagai number
- So 1,2,3,4,5,6 dan 7.
- So amacam dengan no 8, ia adalah DO balik tapi pada octave seterusnya.





Diatonic scale.
- As kita tahu, kita ada 12 notes dalam satu octave.
- Dalam diatonic kita hanya ada 7 note dalam satu scale.
- Senang nak ingat, angapla diatonic scale ne adalah major scale.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic_scale
- http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic_and_chromatic


Ahli ahli itu major scale.
- ok, gambarajah diatas aku lukis 2 ovtave note utk scale Major G.
- tujuan aku buat 2 oktave adalah supaya korang akan nampak note pada 8th,9th,10th sampaila 14th.
- 1st ,2nd, 3rd sampai 14th kita panggil degree scale.
- So 3rd degree of Gmajor scale = 3rd note dalam scaling Gmajor = note B.
- kalo aku tanya soalan, aperkah note 9th degree utk scale G major.
- jadi jawapan dia adalah note A.
- yg peliknya A adalah juga 2nd degree pada G major tersebut.
- Jangan risau memang sama.
- Dalam penamaan chord biasanya kita guna keadah odd number.
- utk refer to note 2nd biasanya ia ditulis 9.
- G9 adalah chord yg memiliki note 2nd degree , aka note A tadi.
- kita tak tulis G2 or Gmaj2.

Perhatikan G major scale degree tersebut.
- Perhatikan number number 1st [root], 2nd, 3rd sampai 7th.
- makala perhatikan pula number b2, b3,#2,b5,#4,b6,#5,b7 dan #6.
- perhatikan antara 3rd dan 4th takan ada note, sebab jaraknya hanyala semitone.
- gitu juga 7th dan 8th (root next octave), tak der chord antaranya.
- pekara ne sama dengan kedah BC/EF pasa note.

Perhatikan pula.
- Gmajor scale pada fret board.
- Anda akan semua number bermula dari 1 root [G note].
- Anda perlu hafal or ingat shape ne.
- paling penting adalah anda kena ingat number number tersebut.
- Tanya kat diri anda mana mana note yg sama.
- cth note 1st dan note 8th adalah sama iaitu note G.
- note 2nd dan note 9th adalah note yg sama iaitu A note.

Keadah numbering ini boleh elakan kita dari komplex note huruf yg bersepah kat fret board.
- number number ne nanti kita gunakan utk build the chord dan scale dan sebagainya.
- So tak perlu nak hafal the whole note dari fret board.
- asalkan anda faham system numbering ne korang akan selamat utk upgrade kepada jenis jenis music yg lebih komplex selain rock.

Sebelom gua masuk kat part chord construction, scale dan formula.
- gua buka pertanyaan dari anda semua.

Selain tu sila jawab soalan soalan ini, sebagai cermin diri adakah anda faham system number tersebut.

1. Jika 1st root note adalah G.
- apakah 4th degree note nya?
- apakah 11th degree note nya pula.

2. jika root note adalah Ab
- sila tulis note ikut urutan 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th dan 7th
- sila tulis note ikut urutan 8th, 9th, 10rd, 11th, 12th, 13th dan 14th

3. Jika 4th note adalah F
- aperkah note utk kedudkan 1st?
- aperkah note utk ledudukan b9?


Silakan spam.
- sila jawab soalan tersebut yaaa.
- nanti bila kita move seterusnya, aku akan delete mana yg patut.
- kesian juga korang tak beranai nak jawap sebab gua kata no spam...
- garang la plak cikgu nya... kakakakka.

_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Elohim
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 8:03 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 23 Jan 2010
Posts: 626
Location: Penang

mklumat yg bguna utk beginner Very Happy Very Happy
_________________

Back to top
View user's profile Send private message
soundfreak22nd
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 12:34 pm    Post subject: Reply with quote



Joined: 04 Jul 2006
Posts: 216

nice info bro cosmo.. bro tak buat guitar lesson ke? bole gak enrol ni.. haha..
Back to top
View user's profile Send private message
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 11:30 pm    Post subject: Intervals Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Intervals

- Interval adalah jarak antara 2 notes.
- Jarak dari satu note kepada note yg lebih tinggi pitchnya.
- Tapi dalam contoh diatas, aku introduce, jarak antara setiap ahli G major scale kepada root note nya.
- Kenapa interval ne penting, sebenarnya jika korang kenal interval ne.
- maka lebih mudah la utk anda memahami why the chord dimamakan minor or major or diminish or augmented.
- Interval dalam musik seakan language, ia menyatakan the mood kepada the phrase dan chord.
- interval digunakan utk kita mengenal pasti sama ada satu chord adalah minor or major.
- Sebenarnya bukan major or minor, malah semua jenis.

Cth

Gmajor memiliki ahli G[root], B[M3] dan D[P5]
Gminor memiliki ahli G[root], Bb[m3] dan D[P5]
GAugmented mikiki ahli G[root], B[M3] dan D#[A5/m6]
- m6 juga dipanggil Augmented 5th jika note tersebut sebenarnya menganti kedudukan 5th note.

Dari contoh diatas.
- anda akan dapati interval lah yg menyebabkan chord bernama minor or major or Augmented or diminish.


Selain itu interval juga menerangkan phrase dalam solo.
- ia create the mood pada solo anda.
- walopun mode selalu dikaitankan dengan mood, tapi interval bagi setiap note nya yg lebih merupakan key kepada mood tersebut.
- Yes, it mean major scale it self dah penuh dengan moodnya tersendiri.
- Sekarang terpulang kepada chord sebagai background yg menyadikan ia lebih color full.

Inversions
- adalah berlawanan daripada interval.
- kali ini kita ukur dari note yg lebih tinggi pitchnya kepada note yg lebih rendah pitchnya.



Extra dan sendiri baca daaa.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Interval_(music)
- http://www.auburn.edu/~schafwr/theoryintervals.html
- http://library.thinkquest.org/15413/theory/intervals.htm
- http://www.musicalintervalstutor.com/ <<<< mesti dengar. ini baru ear traning beb.
- http://www.studybass.com/lessons/intervals/basic-intervals/

Video
- http://www.ehow.com/video_4960201_music-theory-sharps-flats.html?pid=1&cp=1
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Fri Apr 23, 2010 11:19 pm    Post subject: Roman Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Roman number
- ia digunakan utk mewakili chord-chord yg kita bina dari satu scale ionion.
- gambarajah diatas adalah contoh asal usul chord, apa bila kita susun ikut ODD number.
- huruf huruf roman ne, ada huruf kecik dan ada huruf besar.
- Huruf besar I, IV dan V biasanya mewakili chord major.
- Huruf kecik ii,iii dan vi mewakili chord minor.
- mana kala vii* mewakili diminish chord.
- Oleh kerana gambarajah diatas mewakil chord triad (chord 3 note) maka V akan kelihatan seperti major chord.
- Tapi dalam musik yg lebih dalam V akan mewakili chord dominant.
- Chord dominant cthnya A7.
- A7 tak sama dengan Amaj or Amaj7.

Chord Progression.
- Chord progression ne adalah satu kumpulan beberapa chord.
- As kita tahu chord pula ada sekumpulan note note.
- progression ditulis dalan huruf roman.

Cthnya
Progression I - IV - V
- jadi utk contoh gambarajah diatas, progression I - IV - V utk C key/scale adalah
- Cmaj - Fmaj - Gmajor.

Aku ambik contoh lagu Siti. Aku cinta pada mu.
- Chord dia mula dari Cmaj > Am > Fmaj > Gmaj.
- jadi progression utk chord diatas ne adalah I-vi-IV-V

Lagu.
- Satu lagu ada banyak progression.
- Kadang kadang intro pakai I-vi-IV-V
- chorus pakai I-IV-V
- Dan setiap progression ne boleh berbeza key nya.

Blues progression
- basicly ia adalah I-IV-V
- tapi classic blues I[7]-IV[7]-V7
- maksudnya jika asal I-IV-V dalam key C adalah Cmaj-Fmaj-Gmaj
- classic blues akan berubah kepada C7-F7-G7
- C7,F7 dan G7 kesemuanya adalah chord dominant yg sepatutnya berada pada kedudkan V.
- Chord V, C7 dan F7 seolah olah jadi chord subsitute kepada Cmaj dan Fmaj.

Jazz ii-V-I
- Basicly kalo kita main jazz 7chord utk key C.
- Chordnya adalah Dm7-G7-Cmaj7.
- tapi dalam advance jazz music, ii hanya mewakili minor7, V mewakili Dominant7 dan I mewakili major7.
- Yg bestnya, kesemua chord ii-V-I tak semestinya pada key yg sama.

Cth
Dm7-G7-Cmaj7 adalah ii-V-I
Dm7-Db7-Cmaj7 adalah ii-V-I
Dm7-E7-Dbmaj7 juga adalah ii-V-I

Kesimpulannya.
- Memahami progression tak semudah yg kita sangkakan.
- Even yg senang pun kadangkala banyak perubahannya.
- Progression tak semestinya dalam same key.
- Subtitute chord akan menyebabkan progression jadi semakin complex.
- Dan kadangkala, ia tak semudah diterangkan dengan satu scale or key sahaja.
- U need utk fahami the progression chord, baru u boleh apply the scale kepada progression tersebut.

Here the link
- http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression
- http://forum.metalterus.com.my/viewtopic.php?f=7&t=5632&st=0&sk=t&sd=a&start=21
- http://www.harmony.org.uk/book/pop_and_rock_music_blues_progression.htm
- http://www.may-studio-music-lessons.com/music-chord-progressions.html
- http://www.cyberfret.com/theory/how-chord-progressions-work/index.php

Sorry la ter advance skit.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Sat Apr 24, 2010 12:11 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Fri Apr 23, 2010 11:20 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Gambarajah diatas adalah the simple way utk menerangkan mode/modal yg terdapat dalam Major scale.
- I don't play like my auntie lucy.
- Ionian, dorian, Phrygian, lydian, mixolidian, aeolian [natural minor] dan locrian.
- Ok, kita tahu all this modes adalah terhasil dari interval Major scale.
- Persoalaannya adakah Cmajor ionian = D dorian?
- Secara fizikal, kedua dua mode adalah sama sebab masing masing memiliki ahli note yg sama.
- tapi dalam musik, kita boleh kata ia adalah berbeza, sebab root utk Cmaj ionian dan A dorian adalah berbeza.

Melodic minor modes.
- Sebenarnya anda boleh apply keadah yg sama utk melodic minor scale.
- as kita tahu interval, melodic minor takan sama dengan mana mana mode pada major scale.
- Anda akan dapat bermacam macam mode yg lg lebih exotik.
- Cth nya utk C melodic minor boleh dapat 7 mode juga
1) C Melodic Minor
2) D Dorian b2
3) Eb Lydian #5
4) F Lydian Dominant
5) G Mixolydian b6
6) A Aeolian b5
7) B Altered dominant Scale


- Tujuan aku sajer memperkenalkan this melodic mode adalah supaya kita tak fikir hanya ada 7 mode jer dalam music.
- If u belom tahu the 7 mode pada major scale, harap cepat sikit, pasal ada banyak lagi mode yg nak cover.
- Kebaikan mode ne pada gua adalah, kita akan have a better grip pada scale, walopun chord nya dah tak ikut key sebenar.
- Tapi yg penting, kita kena faham, what chord kita main scale mana.
- Dalam progression, musician akan chord dan scale, tapi tak akan terikat pada key dan sebagainya.

link
- http://www.jazzguitar.be/melodic_minor_modes.html
- http://www.globalbass.com/archives/oct2001/melodic_minor.htm

Perlu ker nak ingat mode ne.
- if kita berfikir utk sentiasa main dalam key yg sama.
- or lingkungan note yg sama, maka pengunaan mode ne jadi tak penting.
- Aku main dalam Em minor scale, so semua solo mesti dalam lingkungan Em natural minor sahaja.
- Tapi, bila kita mula main lagu yg kadangkala, terkeluar dari the original key, kita perlukan modes supaya yg faham dan ada guide mana mode nak pakai.


Mode, modal or scale formula.
- Seperti chord scale boleh diwakili dengan number.
- Ia adalah number yg aku terangkan sebelom ne.
- 1,b2,2,2#/b3,3,4,#4/b5,5,#5/b6,6,b7,7.
- number ne adalah sama utk scale dan chord.
- cuma chord kita ada extension macam 9th,11th dan 13th.
- Dalam scale kita stay guna 2nd, 4th dan 6th, tak perlu guna 9th,11th dan 13th.

Formula A major scale adalah.
Formula : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
Ahli : A - B - C# - D - E - F# - G#

Formula A natural minor scale adalah.
Formula : 1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - b7
Ahli : A - B - C - D - E - F - G

Formula A harmonic minor scale adalah.
Formula : 1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - 7
Ahli : A - B - C - D - E - F - G#

Formula A melodic minor scale adalah.
Formula : 1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - 7
Ahli : A - B - C - D - E - F#- G#

- hanya major scale diatonic yg memiliki formula 1-2-3-4-5-6-7
- Kita ambik contoh A major scale dan A minor natural scale.
- Persamaannya ketara adalah root utk bothe scale adalah A note.
- Maksudnya kita mula kira interval dari Note A ne.
- Kita tak bleh kata Aminor formula = 1-2-3-4-5-6-7.
- sebab kalo guna keadah numbering ia dah jadi Amajor scale.
- So formula utk Aminor adalah 1-2-b3-4-5-b6-b7, dengan for mula ne kita akan dapat note note lain utk Aminor scale bermual dari rootnya A.

Let look others scale formula mode mode.

A Ionian [major scale]
formula = 1-2-3-4-5-6-7

A Dorian
formula = 1-2-b3-4-5-6-b7

A Phrygian
formula = 1-b2-b3-4-5-b6-b7

A Lydian
formula = 1-2-3-#4-5-6-7

A Mixolydian
formula = 1-2-3-4-5-6-b7

A Aeolian (natural minor)
formula = 1-2-b3-4-5-b6-b7

A Locrian
formula = 1-b2-b3-4-b5-b6-b7

- kesemuanya scale tersebut memiliki root A note yg sama.
- tapi disebabkan formula berbeza, maka ahli ahli nya berbeza.
- maka ia akan di mainkan pada chord chord berbeza.

katalah aku ambik contoh satu chord A dominant7
- formula utk chord dominan7 adalah 1-3-5-b7
- sekarang kita carik mana scale yg memiliki kesemua ahli ahli chord dominan7 tersebut.
- Mixolydian formula = 1-2-3-4-5-6-b7.
- Ada all 1-3-5-b7 utk keperluan dominant7.
- Maka if u are play A7(dominant7) maka scale A Mixolydian lah paling sesuai nak main.


Now kita carik mana scale sesuai utk Chord Aminor pula
- kata lah formula utk chord minor traid = 1-b3-5
- So kita carik mana mode scale diatas yg ada kesemua 1-b3-5.
- Dorian formula = 1-2-b3-4-5-6-b7
- Phrygian formula = 1-b2-b3-4-5-b6-b7
- Aeolian (natural minor) formula = 1-2-b3-4-5-b6-b7
- kita dapat bukan 1 tapi 3 mode yg boleh kita main sebab ketiga tiganya ada memiliki 1-b3-5.
- Now u see why we need to know the chord formula dan scale formula, supaya kita boleh tahu mana scale nak main over what chord.
- Utk Aminor chord, kita ada 3 pilihan scale, Aeolian (natural minor), dorian or Phrygian.
- Kita boleh guna keadah yg sama utk major chord. lu pikir la sendiri.


Music adalah matematik
- hohohoh, dengar jer metamatik, semua dah fobia.
- tapi music adala art. lega skit.
- Jangan risau, math dalam music tak la se komplex Add math form5.
- it just a simple math.
- Kalo dalam math biasa, kita ada 10 elememt. 0-9
- dalam music ia adalah 12 element. 0-11 macam jam 1-12 laaa.
- Sebab tu circle of fifth ada 12 bahagian.
- jangan risau, lu tak perlu jadi charly ceta number utk main guitar daaa.
- Cuma nasihat gua, if u nak tahu trick dalam music, how it work, ia boleh diterangkan dengan math.
- OK OK, music is about atitude, feel, style, gear dan bla bla. hahhahaah
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Mon Apr 26, 2010 10:51 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Mon Apr 26, 2010 10:49 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Aku kali ne aku cuba terangkan how we perform the chord pada fret board.
- tapi sebelom tu aku kena perkenalkan aper itu chord.
- aper formulanya
- aper jenis jenisnya.
- then siapa ahli ahli nya.


Apa itu chord?
- chord adalah sekumpulan note yg membantu utk harmonykan melody.
- Chord ne semacam background kepada melody yg kita mainkan.
- Satu chord biasanya memiliki 3 atau lebih notes.
- walo cam mana pun, Ada chord seperti fifth chord yg memiliki hanya 2 note.
- Fifth chord tu adalah power chord or bar chord yg korang banyak gunakan utk main rock dan metal music.
- Dalam music dua note lebih kepada interval study.
- 3 notes dan lebih adalah more to chord nyer study.
- Asalkan kita tahu, chord juga boleh ada 2 note, itu dah cukup.

Chord name?
- Nama chord biasanya boleh kita bahagikan kepada 2 pekara.
- Amaj7
- A mewakili root kepada chord tersebut, bukan root utk the progession.
- maksudnya note A mewakili 1st note dalam numbering.
- So kalo A = 1st, A#/Bb = b2, B=2nd , C= #2/b3, C#/Db = 3, D = 4th dan seterusnya.
- maj7 adalah suffix or nama akhiran.
- suffix or nama akhiran chord ini memerangkan jenis dah quality chord tersebut.
- maj7 adalah jenis major 7th, dengan 4 notes, dan formula = 1-3-5-7
- nama akhiran ne agak mengelirukan utk beginner.
- tapi once kita belajar how to build the chord, ia akan mudah difahami.

Dari mana asal usul chord?
- Aku tak nak terangkan, sebab aku dah terengkan dalam iband mana entah threadnya.
- maybe boleh refer kat link dibawah.
- http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html
- ya ya, from scale ambik the odd number, dapat la major, minor dan diminish chord.


Chord formula
- major = 1-3-5
- chord formula akan list down, note note pada degree degree tertentu yg akan perform the chord.
- dari formula 1-3-5, kita tahu, major type chord ada 3 ahli.
- dan ahlinya adalah root, 3rd degree note dari root dan 5th degree note dari root.
- Cmajor = C[root]+ E[3rd] + G[5th]
- Dmajor = D[root]+ F#[3rd] + A[5th]
- Ya it still the number 1-2-3-4-5-7 dengan # or b juga.

ODD number
- Seperti scale, chord pun ada formulanya.
- kita gunakan number 1,b2,2,2#/b3,3,4,#4/b5,5,#5/b6,6,b7,7 juga sama macam scale.
- cuma kali ne kita hanya guna number ganjil.



jika kita lihat gambarajah diatas.
- note yg mewakili 2nd = 9th
- note yg mewakili 4th = 11th
- note yg mewakili 6th = 13th
- jadi number yg biasa kita guna 1-2-3-4-5-6-7
- Kita remove semua number genap, gantikan masing masing 9th,11th and 13th
- So utk chord suffix kita gunakan 1-9-3-11-5-13-7
- Dari sini la ujudnya chord macam A13, Amajor9, Amin11 nanti.
- So kebanyakannya kita guna number ganjil ODD utk tulis formula dan suffix pada nama chord.

Bila ada no genap.
- kadang kadang kita jumpa Asus2, Asus4, A6/9 or A6.
- dalam kes ini biasanya note degree genap tersebut, menganti kedudukan note ganjil.
- nanti jika perlu gua terangkan kemudian.

Macam mana nak ketegorikan chord.
- Ada macam macam chord, jenis voicing, bilangan ahli, chord degree.
- Dalam study ne aku lebih berminat ketegorikan chord ikut bilangan ahlinya.
- fifth chord = 2 ahli, traid = 3 ahli, 7th chord = 4 ahli.
- lebih dari tu pun ada seperti extended chord dan alternate chord.
- walo cam mana pun, utk tujuan play the music, aku lebih suka category kan chord kepada major, minor, diminish, dominant dan else.
- sebabnya dengan dengan fikir the chord adalah major, so tak kira la major7 or major9 or major11 or major13 or 6 or 6/9, ia menyenangkan aku utk match the chord kepada aper scale nak main.
- so dengan fikir satu chord tu major ker minor or dominant so lebih cepat kepala otak gua point kepada aper scale or mode nak guna.
- BUT in this study, gua prefer menerangkan ikut chord paling kureng note nya sehinggalah yg banyak ahlinya.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Tue Apr 27, 2010 11:10 pm; edited 4 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
boyroy
PostPosted: Tue Apr 27, 2010 12:27 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 28 Jun 2008
Posts: 1429
Location: Shah Alam

aku xnak bljr men gtr yg kna tls atau baca,
aku nk org tunjuk & aku buat
cam tu je

HOHOHOHOHHHOOOOooooo!!!!!................

Twisted Evil

ZZZzzzaasssss........................
_________________
KRAMER MIJ 87~89
OrangeMusicStudioShahAlam since2004 call 0123-12345-0 for booking, MarshallTubeMA100&4x12",VS100&4x12", MG100DFX,LaneyTFX3hybrid UK, PeaveyCombo300,Hiwatt300,Hartke2500-2x10",hybridheadHartkeHA3500-Ashdown4x10"cab, SabianB8,StaggDH,PearlExportSeries&YamahaStageCustome,c/w twinpaddle, TamaImperial, IbanezGRX,SDGR, WashburnX10, YamahaRBX,EG303, VantageCustom, BossMT2,BF2,CH1,DD3,DS1, BehringerMultieffect, MegaHalfStack, - http://www.facebook.com/OrangeMusic Linda
Back to top
View user's profile Send private message
omarjamaludin
PostPosted: Tue Apr 27, 2010 3:31 am    Post subject: Reply with quote

Site Admin
Site Admin

Joined: 18 Feb 2004
Posts: 2615
Location: Tmn Melawati

thanks pak cosmo this is good info for those starting out with music theory
_________________
my photoblog - http://sigemok.blogspot.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue Apr 27, 2010 11:13 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Ok kita start.
- mula gua terangkan chord 2 ahli
- then we go kepada chord 3 ahli yg kita pangil triad
- and then 4 ahli yg kita panggil 7th chord or tetrads.
- chord 5 ahli atau pentads.
- last kita perkenalkan chord extended.

Chord 2 ahli.
1. 5th chord.
2. flat 5th chord.





1. 5th chord. (power chord)
- jumlah ahli = 2
- symbol = '5'
- formula = 1-5
- contoh chord = G5
- note notenya => root=G, 5th=D
- ini chord semua mat metal sure tahu.
- keistimewaan chord ne adalah, ia bukan minor, bukan major, bukan diminish.
- sebab pekara yg menentukan minor or major satu chord nanti adalah 3th note nanti.





2. flat 5th chord. (flat 5th powerchord)
- jumlah ahli = 2
- symbol = '-5' (hanya ini chord jer guna "-" symbol diikuti dengan number 5)
- formula = 1-b5
- contoh chord = G-5
- note notenya => root=G, 5th=Db
- sama macam power chord cuma memiliki flat 5th.

Kesimpulannya
- kalo korang tengok chord yg ada syambol 5 or -5 sahaja, maka ia adalah powerchord yg ada 2 note jer.
- tapi ingat G5 tak sama dengan G7#5 or G7b5
- Symbol 5 ada dikhaskan utk chord fifth sahaja.
- Symbol -5 ada dikhaskan utk chord flat fifth sahaja.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Wed Apr 28, 2010 12:39 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Apr 28, 2010 12:12 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Chord 3 ahli or notes.
- kita pecahkan kepada 2 ketegory chord utama.
- ini la chord yg biasa anda main utk lagu lagu balada, rock and pop.
- tak susah nak main sebab hanya 3 jer note kena tekan kat fret.
- chord triad boleh di naik taraf jadi 7th chord.

1. Triad chord
- major, minor, diminished dan Augmented
- Ciri penting triad chord adalah mesti ada 1-3th-5th
- tapi tak kisah la sama ada samada 3rd adalah b3 or major 3rd
- or 5th adalah b5[diminishe 5th] or #5[augmented fifth] or perfect 5.

2. Suspended chord
- sus2 dan sus4
- chord suspended, there are no 3rd degree note.
- utk sus2, 3rd diganti oleh 2nd jadikan formulanya 1-2-5
- mana kala sus4, 3rd giganti oleh 4th, menyebabkan formulanya 1-4-5.

Bila ada no genap.
- seperti yg aku bg tahu sebelom ne, utk chord biasa nya ditulis dengan number ganjil odd.
- kadang kadang kita jumpa Asus2, Asus4, A6/9 or A6.
- dalam kes ini biasanya note degree genap tersebut, menganti kedudukan note ganjil.
- Gua bagi contoh Asus2.

Amaj formula = 1-3-5
- kita akan biasa tahu, chord bermula 1-3-5-7-9-11-13.
- Dalam kes Amaj ne ia adalah traid 5th degree
- 1-3-5

Asus2 formula = 1-2-5
- kalo anda bandingkan dengan formula maj = 1-3-5
- sus2 seolah olah menganti kedudkan 3.
- maksudnya kali ne kedudukan 3rd diganti oleh note pada 2nd.
- So tak der note 3rd pada Asus2

So kenapa tak tulis Amaj9 jer.
- 2nd = 9th
- Sebabnya Amaj9 memiliki kedua dua 2nd dan juga 3rd note.
- formulanya 1-3-5-7-9[9th adalah 2nd juga]
- dalam kes ini 2nd aka 9th bukan menganti kedudkan 3rd.
- 2nd/9th note ditambah kepada chord tersebut.
- if satu chord tu ada suffix 9th,11th or13th, maka kita include the 7th kepada formulanya.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Fri Apr 30, 2010 12:54 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Apr 28, 2010 9:37 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



- gambarajah kat atas ne gua numbering 1234567 sampai 2 octave.
- lebih senang nak terangkan sebab triad and sus chord hanya melibatkan chord sampai 5th degree jer.
- maybe lebih mudah nak terangkan amacam nak bikin chord dengan sedikit note.
- cara nak perform traid dan sus chord ne mudah sebab mesti ada ketiga tiga note.
- kalo ada yg berulang pun tak mengapa.
- tapi tangan kita hanya boleh tekan 6 note jer utk 6 string guitar.
- berbeza dengan pemain piano yg boleh guna keseluruhan 10 jari utk perform satu chord.

-------------------------------------------------------------------------------------



1. Major chord
- jumlah ahli = 3
- symbol = M or maj
- formula = 1-3-5
- contoh chord = Gmaj or GM
- note notenya pada Gscale => root=G, 3rd=B ,5th=D

Ciri utama major chord adalah ada 3rd dan perfect 5th note.
- 3rd dengan perfect 5th lah menyebabkan satu chord dinamakan major.
- 3rd dengan b5 dah jadi bukan major.
- gitu juga b3 dengan 5th dah jadi bukan major.

Gambarajah diatas.
- menunjukan how we perform Gmajor dari scale Gmajornya.
- from the scale kita hanya pilih 1st,3rd dan 5th utk hasilkan Gmajor arperggios.
- Dari shape ne kita boleh visualize amacam terbentuknya bar chord Gmajor.
- note 3 dengan tanda X maksudnya ia tak dimainkan.
- Syarat utama nak perform chord Gmajor or any chord nanti adalah kita mesti ada setiap ahli dari formula chord tersebut.
- Tak kisah samada satu note tu dimainkan 3 tempat seperti note root 1 dalam chord chart diatas.
- 5th note pun ada 2 tempat pada chord Gmajor tersebut.
- gua sentiasa anggap major chord sebagai asas utk gua ingat lain lain triad chord.
- paling penting bila u perform a chord, tanyalah diri anda dimana ahli ahli chord tersebut, dimana the root, mana 3rdnya, mana 5thnya.
- nanti u boleh jadikan note note tersebut sebagai point u nak menyolo kaa or bikin riff.
- from this major chord juga u boleh fikirkan chord lain macam minor, dim dan semuanya.
- pasal u dah tahu perbezaan formula major berbanding triad yg lain.




2. Major minor
- jumlah ahli = 3
- symbol = m or min
- formula = 1-3b-5
- contoh chord = Gmin or Gm
- note notenya pada Gscale => root=G, 3rd=Bb ,5th=D

Ciri utama minor chord adalah ada flat 3th dan perfect 5th note.
- b3 dengan perfect 5th lah menyebabkan satu chord dinamakan minor.
- b3 dengan b5 dah jadi bukan minor.
- gitu juga 3th/3# dengan 5th dah jadi bukan minor.




3. Diminished chord
- jumlah ahli = 3
- symbol = dim or * (symbol bulat kecik darjah/degree )
- formula = 1-b3-b5
- contoh chord = Gdim or G*
- note notenya pada Gscale => root=G, 3rd=bB ,5th=bD

Ciri utama diminish chord adalah ada b3 dan b5 note.
- b3 dengan perfect b5 lah menyebabkan satu chord dinamakan diminish .
- 3rd dengan b5 dah jadi bukan diminish .
- gitu juga b3 dengan 5th dah jadi bukan diminish .



4. Augmented chord
- jumlah ahli = 3
- symbol = aug or +
- formula = 1-3-#5
- contoh chord = Gaug or G+
- note notenya pada Gscale => root=G, 3rd=B , #5=D#

Ciri utama augmented chord adalah ada 3rd dan perfect 5th note.
- 3rd dengan #5 lah menyebabkan satu chord dinamakan augmented .
- kena ada both 3rd dengan #5 baru lah jadi augmented chord.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2

Jump to:  



You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum





DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group