|
mcm mana nk buat solo yg best???? |
« View previous topic :: View next topic » |
Author |
Message
|
salammmm |
Posted: Mon Jul 12, 2010 11:21 am Post subject: mcm mana nk buat solo yg best???? |
|
|
Joined: 17 Dec 2009 Posts: 1573 Location: perak
|
mcm mana nk buat solo yg feel....dan jugak bleh menacing org yg mendengar...hehehe ...haha:P _________________ ............. |
|
Back to top |
|
|
fReqZz |
Posted: Mon Jul 12, 2010 5:30 pm Post subject: |
|
|
Joined: 20 Jun 2005 Posts: 1351 Location: Mont Kiara
|
1. emulate guitar heroes.
2. faham apa diorang buat.
3. learn the rules then break it.
4. practice practice and practice, it doesnt work overnight je.
5. technique is part of feeling. kalau pickin pun lembik, bunyik pun lembik, pekebende nak feeling.
good luck. _________________
|
|
Back to top |
|
|
ETERNAL |
Posted: Mon Jul 12, 2010 7:28 pm Post subject: |
|
|
Mod Squad
Joined: 01 Aug 2005 Posts: 3382 Location: Dreamland
|
solo yang best cuma dari orang yang best..
jadikanlah diri anda sebest yang mungkin.. hehe.. _________________ KreativWerks MediaSolutions|Soundcloud | YouTube | Facebook |
|
Back to top |
|
|
eniQma |
Posted: Tue Jul 13, 2010 5:25 am Post subject: |
|
|
King Korek
Joined: 28 Nov 2009 Posts: 4040 Location: enigma di Kuala Lumpur
|
|
Back to top |
|
|
Elohim |
Posted: Tue Jul 13, 2010 11:04 am Post subject: |
|
|
Joined: 23 Jan 2010 Posts: 626 Location: Penang
|
mula mula, perlu ada gitar..
hahaha.ok.. kalo sy, plu ada 1 fokus genre dulu...perlu ada seorang gtrist sbgai rujukan.. learn their scales by cover their song...then awk akan tahu, bgaimana nak buat solo itu catchy...
in my case, sy cover lagu2 satriani, petrucci... lgu yg mudah dulu.. _________________
|
|
Back to top |
|
|
ETERNAL |
Posted: Tue Jul 13, 2010 11:18 am Post subject: |
|
|
Mod Squad
Joined: 01 Aug 2005 Posts: 3382 Location: Dreamland
|
ada satu tips dari membe aku dulu2..
Kalau nak buat solo... tanak sumbang, nak betul2 sedap..
buat dulu solo pakai mulut... kalau boleh buat pakai mulut ...
klau rasa sedap.. baru apply kat guitar.. keh keh...
lagi satu... penuhkan kepala dengan semua solo2 legend..
dengar tetiap hari... macam2 jenis solo... yang light dan heavy..
otomatik ko akan tergerak nak main solo yang lebih kurang sama bunyinya..
pasal permainanan ni dikontrol oleh otak kita sendiri... apa otak kita fikir.. itulah yang akan keluar... _________________ KreativWerks MediaSolutions|Soundcloud | YouTube | Facebook |
|
Back to top |
|
|
salammmm |
Posted: Tue Jul 13, 2010 3:16 pm Post subject: |
|
|
Joined: 17 Dec 2009 Posts: 1573 Location: perak
|
ok tq semua.... .... _________________ ............. |
|
Back to top |
|
|
jeeli |
Posted: Tue Jul 13, 2010 9:32 pm Post subject: |
|
|
Joined: 04 Dec 2008 Posts: 234 Location: pasir gudang johor
|
ETERNAL wrote: | ada satu tips dari membe aku dulu2..
Kalau nak buat solo... tanak sumbang, nak betul2 sedap..
buat dulu solo pakai mulut... kalau boleh buat pakai mulut ...
klau rasa sedap.. baru apply kat guitar.. keh keh...
lagi satu... penuhkan kepala dengan semua solo2 legend..
dengar tetiap hari... macam2 jenis solo... yang light dan heavy..
otomatik ko akan tergerak nak main solo yang lebih kurang sama bunyinya..
pasal permainanan ni dikontrol oleh otak kita sendiri... apa otak kita fikir.. itulah yang akan keluar... |
jwp yg 1st ok ... yg kedua tu nti org ckp ikut mcm artis tuh .. betul ker ?...
perlu bnyk ker pelajari scales ? ..
tgk video pakcik ni
http://www.youtube.com/watch?v=VLsXk9sSaH0&feature=channel
klu tgk slash dia pki pentatonic je ..
next video ni dri marty .. aku suka yg 2nd solo dia wat
ada 2 jenis solo yg dia wat , sama chord .. min ke 0;30 dgn min 1.44
http://www.youtube.com/watch?v=5Hw8MXYpsw8&NR=1 _________________ ESP LTD V-401DX - GNX4 - ROLAND CUBE 15 |
|
Back to top |
|
|
MY-MIC |
Posted: Tue Jul 13, 2010 11:10 pm Post subject: |
|
|
Joined: 30 Aug 2006 Posts: 416
|
yea input masing2 semua betul...
nak tambah sikit je, tone guitar and picking is as important as the solo itself...so kena la cari sound guitar yg. lazat...even if solo tu laid back and simple tapi tone guitar tu gila gempak...then the end result pun best gila!
kasi la kita org dgr how is your soloing skills right now...kongsi2 la!
my style of soloing is simple and melodical...tak laju, tak technical, very basic
nak dengar boleh click at my blog here:
www.reverbnation.com/zham
MY-MIC Team
Zham |
|
Back to top |
|
|
T|melessness |
Posted: Tue Jul 13, 2010 11:50 pm Post subject: |
|
|
Joined: 06 Jan 2009 Posts: 1026 Location: Kuala Lumpur
|
|
Back to top |
|
|
jeeli |
Posted: Wed Jul 14, 2010 12:04 am Post subject: |
|
|
Joined: 04 Dec 2008 Posts: 234 Location: pasir gudang johor
|
haha it's ROR ... _________________ ESP LTD V-401DX - GNX4 - ROLAND CUBE 15 |
|
Back to top |
|
|
ultraman_cosmo |
Posted: Wed Jul 14, 2010 12:15 am Post subject: |
|
|
Mod Squad
Joined: 29 Oct 2004 Posts: 1665 Location: Mines resort city
|
Disebabkan terbaca psal marty.
- teringat gua zaman muda muda, study ini reh video.
Solo over the key atau solo over the chord.
- Benda ne adalah satu pekara yg kita selalu silap buat.
- Sama ada kita solo over the key or solo over the chord.
- Contohnya kita pasa key C
Solo over the key.
- Adalah satu pekara kita goreng jer Cmaj scale, or Cmaj pentetonic or Am pentetonic or A minor scale over key C.
- Tak kira la aper jenis progression dalam key C tersebut.
- tak kisah, aper chord, Cmaj kaa, Dmin, Emin or lain lain chord yg berkaitan dengan key C.
- keadah ne adalah keadah orang baru belajar menyolo.
- kebaikkannya adalah senang nak main, ingat pattern jer goreng sampai pagi. Sedap ker, bermakna ker, ada maksud kaaa, ikut nasib la aper note tertekan... hehheheeh.
- if u just play satu line of solo, tapi ia tak boleh tak mengambarkan progression yg sedang dimainkan, maka solo tersebut diketegorikan tak harmonic.
- kalo kita playback solo kita main, chord nya dah tak sama macam chord asal.
- kadang kadang kita dengar bunyi tension, tak kena, tapi note scale C betul dah tekan.
Solo over the Chord
- Solo over the chord adalah satu phrase solo yg kita mainkan akan terus mengambarkan apa chord progression yg dimainkan.
- walopun kita just play the solo, pendengar or kita sendiri dah boleh terbayang aper chord or progression yg sedang dimainkan.
- Pekara yg paling penting disi adalah note yg represent the chord.
- Katalah kita main Em7 over key C,
- note utk Em7 adalah E-G-B-D, ia merupakan apergios yg represent the chord.
- So kalo kita solo dalam key C pada Em, kita kena angap E-G-B-D adalah the note note utama.
- maksunya kita boleh berhenti kat note ne, bending to the note, hammer to the note.
- Dalam key C, CDEFGAB notes, jadi note C-F-A dianggap sebagai bukan note utama masa kita solo Em over key C.
- So bukan main goreng jer C scale over Em, kita kena utamakan the note dalam C scale yg represent the current chord.
Sebenarnya, pada tahap yg lebih advance, kita tak perlu pun the C scale nak play over Em. Semua 12 notes dalam satu octave pun boleh, tapi anda kena utamakan E-G-B-D sebagai the main solo point.
- now kita boleh play cromatic scale over Em dalam key C.
- So solo yg berkesan biasanya solo yg dipilih dari note note yg betul utk mewakili sesuatu chord or progression dan bukan nya note note belasah asalkan ahli ahli scale key.
- Solo over the chord or progression ne akan menyebabkan phrase solo tersebut lebih harmony.
- Bila satu benda harmony ia kan mudah dirasai oleh pendengar.
- even kita play pentetonic pun, kita kena guna pentetonic yg sesuai.
- Contoh Em, kita boleh main pentetonic Am, tapi kena ingat note C dalam penetonic Aminor, bukan la note yg sesuai utk Em chord.
- So main la Am pentetonic over Em chord tapi jangan terberenti kat note C tu.
TAPI, kebanyakan the great phrase, ada sedikit tension or sumbang.
- Bila kita add satu tension [abit sumbang] dan disusuli dengan note utama chord ia akan menyebabkan satu phrase jadi unik.
- ne pekara pekara play inside dan outside, lain kali cerita.
- antara yg gua belajar dari vedio marty adalah, kalo nak menyolo tu, pastikan the phrase anda mewakil setiap chord dalam progression tersebut. dan bukannya belasah sesedap jari, asalkan laju.
Correct me am i wrong. _________________ Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore
And Now all jazz. |
|
Back to top |
|
|
undefined |
Posted: Wed Jul 14, 2010 9:22 am Post subject: |
|
|
Joined: 08 Dec 2003 Posts: 1301 Location: gelogor, penang, malaysia
|
Quote: | TAPI, kebanyakan the great phrase, ada sedikit tension or sumbang.
- Bila kita add satu tension [abit sumbang] dan disusuli dengan note utama chord ia akan menyebabkan satu phrase jadi unik.
- ne pekara pekara play inside dan outside, lain kali cerita.
- antara yg gua belajar dari vedio marty adalah, kalo nak menyolo tu, pastikan the phrase anda mewakil setiap chord dalam progression tersebut. dan bukannya belasah sesedap jari, asalkan laju. |
phrasing dan bending adalah style2 yg aku suka main hehe....[/list] _________________ http://www.facebook.com/pages/PREDICATE-NOT-DEFINED/78606712588
http://www.myspace.com/azwimusic
http://amp.channelv.com/azwimusic |
|
Back to top |
|
|
Elohim |
Posted: Wed Jul 14, 2010 11:10 am Post subject: |
|
|
Joined: 23 Jan 2010 Posts: 626 Location: Penang
|
undefined wrote: | Quote: | TAPI, kebanyakan the great phrase, ada sedikit tension or sumbang.
- Bila kita add satu tension [abit sumbang] dan disusuli dengan note utama chord ia akan menyebabkan satu phrase jadi unik.
- ne pekara pekara play inside dan outside, lain kali cerita.
- antara yg gua belajar dari vedio marty adalah, kalo nak menyolo tu, pastikan the phrase anda mewakil setiap chord dalam progression tersebut. dan bukannya belasah sesedap jari, asalkan laju. |
phrasing dan bending adalah style2 yg aku suka main hehe....[/list] |
bcerita pasal bending, aku dh mula pkai string ernie ball super slinky.
sblm ni pkai elixir agak keras skit la... ernie ball lbh snang utk bending... even daddario pun lbh kurang mcm elixir.. _________________
|
|
Back to top |
|
|
ultraman_cosmo |
Posted: Wed Jul 14, 2010 8:54 pm Post subject: |
|
|
Mod Squad
Joined: 29 Oct 2004 Posts: 1665 Location: Mines resort city
|
Say something.
- sebenarnya, adalah satu pekara yg biasa kita dengar bila bercerita pasal solo.
- Maksudnya, jangan just goreng, kita punya solo kena seolah olah berkata kata, ada maksudnya, ada relevennya.
- Dont just shred the whole note, say something.
- Dan to say something, satu solo tu tak semestinya laju.
- U cakap laju laju orang susah nak faham beb.
- Tak semestinya komplex technikal giler, kita ceta roket science panjang lebar, lagi susah orang nak faham.
- Sebab tu zaman dulu dulu, kebanyakan pemusik, jadikan suara sebagai contoh.
- diorang vibrato note, ikut cara dan kelajuan or rate suara.
- diorang tak play super fast pasal suara kita tak bercakap selaju tu, before zaman rap la ne... kakkkakakaka.
pada gua solo yg baik adalah
- ada yg dikatakanya, solo yg ada ceritanya, ada soulnya.
- pharse solo yg baik biasanya senang diingat dan diterima otak pendengar.
- Tak semestinya laju, complex, teknikal.
- tak semestinya 1001 jenis scale, just 1 blues scale dah menyebabkan dunia music dapat genre baru.
- jika kita faham just 1 scale kita boleh bikin maybe lebih 1001 mood or phrase bebbeza.
- lebih baik master satu scale berbanding tahu 1000 yg lain.
Aku tak pasti aper nama teknik pembelajaran ne tapi ia sound like this.
- petik pilih satu atau 2 note, ask urself aper cara u boleh kasih the note singging.
- aper keadah, aper teknik, aper subtitute yg u boleh apply.
- cari thousand cara u boleh ringging the note.
- then pilih satu line of solo 1 or 2 bar, dengan the same phrase, play with ur soul.
- practice dan play the solo, ikut mood mood berbeza.
- amacam kita nak play the same solo to sound love, maybe marah, ,maybe gembira, maybe frust, maybe lawak, maybe takut
- and this exercise biasanya makan tahun.
- So if u ada lagu yg u suka dan selalu main, jangan la main solo tersebut sama jer everytime, add the soul, add the feel berbeza, even guna teknik berbeza.
bagi gua solo yg baik adalah siapa orang yg mainnya bukan solo tersebut.
- orang yg main la, yg bagi soul kepada solo tersebut.
- twinkly twinkly little star pun boleh jadi solo yg terbaik jika ia dimainkan oleh pemuzik hebat.
Akhirnya, angapla benda diatas just copy paste dari internet.
- pasal macam gua bagus sangat... hahhahahahahahaha
- note togey langgar gua pun tak boleh pengsan... kakkakak _________________ Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore
And Now all jazz. |
|
Back to top |
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|
|