back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Good Patch for GFX-5.. « View previous topic :: View next topic » 
rufa_lespaul
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 4:34 am    Post subject: Good Patch for GFX-5.. Reply with quote

ada sape3 tahu x patch sound yg bagus untuk zoom gfx-5 atau patch2 band atau guitarist Very Happy ...tq..plz PM back
Otaizam
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 9:56 am    Post subject: Reply with quote

Dulu aku pernah ada GFX 5, but purposely aku buat trading je benda ni, tak ambik tau pasal patch dia.....

By the way,,,, kalau aku la kan... aku lebih suka create patch sendiri from scratch.... biasanya factory patch tu tak de yang menarik minat aku... lagi pun senang aku nak susun patch2 yang aku suka dalam satu bank, tak kisah multiEF mana pun yang pernah aku pakai
rufa_lespaul
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 11:09 am    Post subject: Reply with quote

...bkn per bro..aku pakai gfx-5 pun cuz nak try multiefek...
1st time masuk dunia multi nie...so trylah yg basic..dulu aku just pakai pedal seketul-ketul jer..huuuuhuuuu.. Razz
deadzid
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 7:08 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

dulu aku pernah la pakai GFX-5 ni kejap... tapi susah nak dpt sound yg puas hati, so aku jual... anyway dulu masa awal2 dpt benda ni aku ada la test record a few samples... try la usya kat sini:

http://www.i-bands.net/forum/viewtopic.php?p=19139#19139
> mockspecial.com
rufa_lespaul
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 3:22 am    Post subject: Reply with quote

not bad fo metal sound bro!!...kindly bg aku patch dia leh x bro kalu ingat lagi!!! Rolling Eyes
deadzid
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

deadzid wrote:
  • Recorded with BC Rich Warlock -> Zoom GFX-5 -> Behringer Eurorack UB805 -> pc with Yamaha Terrasound PCI soundcard.
  • Drive module setting on GFX-5 is the preset "Metal 7th" (Metal drive + Modern variation) with Turbo + Edge key on.
  • Drums were recorded from GFX-5's built-in drum machine. This track contains 5 portion, each with a different cabinet simulation.
  • Cabinet type simulation in order of appearance:
    1. bypass mode (cabinet module off)
    2. Combo
    3. Stack (sounds like Ridzi's Bastard Heavy Tunes!)
    4. Stack + EV Speaker
    5. Combo + EV Speaker

> mockspecial.com
IZZI
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 9:15 pm    Post subject: Reply with quote

deadzid wrote:
dulu semasa aku menjadi duta produk Zoom, aku pernah la pakai GFX-5 ni kejap... tapi baru sekarang aku sedar menatang ni susah nak dpt sound yg puas hati, so aku jual... anyway dulu masa awal2 dpt benda ni aku ada la test record a few samples... try la usya kat sini:

http://www.i-bands.net/forum/viewtopic.php?p=19139#19139

akhirnya Zid kembali ke pangkal jalan..
deadzid
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 11:33 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

weh siut je ... patut la quote aku tu lain mcm je bunyi dia hahah ... dia dah edit rupanye! cipet.. tah bila masa aku ngaku jadi duta Zoom pulak!
> mockspecial.com
IZZI
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 8:17 am    Post subject: Reply with quote

deadzid wrote:
weh siut je ... patut la quote aku tu lain mcm je bunyi dia hahah ... dia dah edit rupanye! cipet.. tah bila masa aku ngaku jadi duta Zoom pulak!

mana ada edit abg Zid Zoomer Laughing Laughing

Ok aku nak bagi tips sikit.. pakai effect apa pun, kalau nak sound sedap masa jamming atau main gig, set sound tu masa jamming guna big amp. Jgn guna sound yg set kat rumah guna headphone atau small amp. Sebab frequency range amp tersebut berbeza. Utk live, frequency yg paling sensitif ialah Treble. So lebihkan tweak pd Bass dan Mid.. treble ni kalau terlebih boleh menyebabkan sound nipis dan mencucuk telinga bila main kuat time jem.

Kalau pakai digital multieffect yg boleh guna as a preamp, aku cadangkan beli behringer Tube Ultragain utk support. (Kalau zoom g7 atau G9 tak payah la sebab mmg dah ada built in tube dalam zoom tu)
rufa_lespaul
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 11:42 am    Post subject: Reply with quote

thanx 4 the tips both of you.. Very Happy
nak tanye skit camne nak setup to give a good clean solo plus switch to wah!!...tq..
jacksonyong
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 5:21 am    Post subject: Reply with quote

I don't think there is a community site for patches for the Zoom GFX-5 unlike the Digitech GNX and the Line6 POD series. You got to learn from the manual itself. I own a Zoom G9.2tt and learning it from the start is such a pain in the ass but once you get hold of it, the MFX alone can do wonders. I personally think my Zoom G9.2tt sounds better and warmer than the Line6 Podx3 maybe because of the tubes in the pedal.
Otaizam
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 9:17 am    Post subject: Reply with quote

jacksonyong wrote:
I don't think there is a community site for patches for the Zoom GFX-5 unlike the Digitech GNX and the Line6 POD series. You got to learn from the manual itself. I own a Zoom G9.2tt and learning it from the start is such a pain in the ass but once you get hold of it, the MFX alone can do wonders. I personally think my Zoom G9.2tt sounds better and warmer than the Line6 Podx3 maybe because of the tubes in the pedal.

I agree with you... but I IMHO, thats the chances that guitar player had to go with it not line the stomp pedal. The good thing about the stompbox is we can play the knob easily. But for the any Multi Effects, it takes time to configure the patch, In my pass experience of using 4 MFx, it takes me about a month to get the sound that I really wanted to.... and that so sucks long

Jump to: