back to main area
   

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages


Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2
 Teory note, numbering dan roman number « View previous topic :: View next topic » 
Author Message
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Apr 28, 2010 9:38 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



5. Suspended chord
- jumlah ahli = 3
- symbol = sus2
- formula = 1-2-5
- contoh chord = Gsus2
- note notenya pada Gscale => root=G, 2nd=A , 5=D

Ciri utama suspended chord adalah 2nd and 5th
- sus2 tak memiliki 3rd note, ia digantikan dengan note pada 2nd degree scale tersebut.
- kena ada both 2nd dengan 5th baru lah jadi suspended chord.





6. Suspended 4 chord
- jumlah ahli = 3
- symbol = sus4 or sus
- formula = 1-4-5
- contoh chord = Gsus4
- note notenya pada Gscale => root=G, 4th=A , 5=D

walopun sus chord ada 2, iaitu sus2 dan sus4,
- dalam jazz sus biasanya refer to sus4.
- kalo u all nampak Gsus tanpa number 2 or 4, makna ia adalah Gsus4
- gitu juga nanti kalo ada G7sus = G7sus4

Ciri utama suspended chord adalah 4th and 5th
- sus4 tak memiliki 3rd note, ia digantikan dengan note pada 4nd degree scale tersebut.
- itu lah perbezaan sus2 dan sus4, kita ganti 3rd degree note dengan 2th or 4th.
- kena ada both 4th dengan 5th baru lah jadi suspended chord.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed Apr 28, 2010 11:14 pm    Post subject: 7th chord Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



Gambarajah diatas.
- menerangkan asal usul chord chord 7th terhasil dari scale Cmajor.
- Sebenarnya keadah yg sama korang boleh buat utk extended chord macam 9th, 11th dan 13th.
- Anda juga boleh buat pekara yg sama utk melodic minor scale.
- akan dapat chord seperti minormajor, b9sus4, maj7#5 dan sebagainya.
- masing masing chord boleh disesuaikan dengan melodic minor scale, Dorian b2, Lydian #.
- Bukan aper, dari pengalaman gua sendiri, u ill never jumpa this stage of chord kalo just play the guitar bertahun, without sit down, ambik pen dan lay down the scale dan diagram.
- tapi gua tak salah kan sesiapa, sebab keperluan knowlage utk musik kita berbeza.
- ada dah cukup berpuas hati even boleh layan solo, ada yg just dengar pun dah ok, dan ada yg memiliki banyak guitar pun dah best.


Chord dengan 4 notes.
- Sebenarnya ada banyak lagi chord yg memiliki 4 ahli.
- sixth chord = 1-3-5-6
- sixth minor chord = 1-b3-5-6
- major add 9 chord = 1-3-5-9
- banyak lagi tapi tak penting.
- cuma dalam study ne aku tekan kan the 7th chord.

Chord 7th
- 7th chord ne bisanya sinonim dengan jazz.
- utk ii-V-I progression, kita guna minor7, dominant, dan major7
- so kita matchkan dengan scaling nya dorian, mixolidian dan major scale.
- Tapi dalam rock kita pakai aper chord 7th ne.
- Em-Dmajor-Cmajor-B7 progression biasa aper lagu rock kapak macam pelayaran may.
- B7 adalah dominant chord.

more 7th
- selain dari 4 chord diatas
- maj7,min7,7[dominant] dan half diminish
- ada 2 lagi yg biasa digunakan
- Augmented 7, formula 1-3-5#-b7
- Full diminished 7, formula 1-b3-b5-bb7
- bb7 what we call double flat 7.


Extend the 7th chord.
- Sekarang korang boleh dapat the idea, dari pada fifth [2note].
- kita extend tambah satu note 3rd degree, jadi triad chord.
- traid chord plak kita tambah satu note maka ia jadi 7th chord.
- So sama lah 7th chord kita boleh tambah satu lagi note 9th jadi 9th chord.
- (1-3-5-7 )7th chord + (9th degree note) = (1-3-5-7-9) 9th chord.
- (1-3-5-7-9-11) , tambah 11th note jadi 11th chord
- (1-3-5-7-9-13), tambah 13th note jadi la 13th chord.
- ini la konsep yg anda patut tanamkan dalam otak.
- orang main jazz dia tak kira kalo nampak chord Amaj13 or Amaj9 or Amaj11, dia akan melihat chord tu adalah major7.
- giitu juga A9,A11 or A13, diorang akan fikirkan A7 dominant chord jer.
- ini akan menyebabkan hidup lebih simpoi hahahah.


PENTING Dominant tak sama dengan major7
- Sebab ramai yg gua jumpa selalu confuse akan pekara ne.
- tengok buku chord A7, so diingatnya ia adalah Amajor7 or Amajor.
- A7 adalah dominant7 chord
- Amaj7 adalah major7 chord
- Amaj adalah triad major chord.
- kalo kita sustitute Amaj over Amaj7 tu tak der masalah.
- tapi kalo nak subtitute A7 over Amaj7 tu dah kira lain.
- kira lain tu maksudnya tak salah, tapi ceritanya dah berbeza.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Fri Apr 30, 2010 12:50 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Thu Apr 29, 2010 8:18 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city



major7 chord
- dengan formula 1-3-5-7
- trick dia, hanya maj7 jer ada M7.
- M7 adalah major 7 degree.
- lain minor7, dominant7, half diminish, diminished7 dan aug7 chord semuanya memiliki b7.
- Anda boleh alter any triad major chord lagu anda kepada maj7 chord.
- cuma V position ada baiknya ditukar kepada dominant7, tapi ia bukan mandatori.



minor7 chord
- 1-b3-5-b7
- ciri utamanya mempunya flat pada 3rd dan 7th.
- anda boleh upgrade any triad minor chord anda kepada min7.



dominant7 chord
- 1-3-5-b7
- symbol or suffix nya 7.
- Chord ne sangat penting, kita panggil ia sebagai V chord.
- kelebihan V chord adalah ia boleh menganti mana mana chord tak kisah minor, major or diminish.
- mengantikan chord minor or major kepada dominant7 akan add more tension kepada progression anda.
- I-IV-V blues progression fully alter to dominant7 jadi I[7]-IV[7]-V[7]
- [7] bermaksud chord tersebut diganti kepada dominant7 chord.
- ini antara chord yg paling aku suka sebab misteri sangat perubahan ia ia boleh lakukan kepada music.



half diminish7 chord
- symbol min7(b5)
- Kita panggil suffix yg ada kurungan.

if anda nampak suffix chord ada kurungan maksudnya ada degree yg perlu diubah dari kedudukan asal chord tersebut.

Cth Gmin7(b5)
- Gmin7 = 1-b3-5-b7
- (b5) maksudnya kita kena alter 5th degree dalam Gmin7 supaya jadi b5.
- So , kita dapat 1-b3-b5-b7 sebagai formula Gmin7(b5), half diminish.


Cth Gmaj7(b5)
- Gmaj7= 1-3-5-7
- (b5), kita kena flat the 5th degree dari formula maj7
- So dapat la, 1-3-b5-7


Cth G7(b5)
- Gmaj7= 1-3-5-b7
- (b5), kita kena flat the 5th degree dari formula dominat7
- So dapat la, 1-3-b5-b7





diminished7 chord
- senang nak ingat, semua pun flat kecuali 7 ada double flat.
- 1-b3-b5-bb7
- bb7 sebenarnya 6th degree, tapi utk teori music kita tulis bb7.
- ia kita panggil chord yg Symmetric .
- length setiap note nya adalah 3 half step.
- Diminish ne macam sound man stim laaa. hahhahaha.

Disebakan diminished ne Symmetric
- Chord Adim7 = Cdim7 = Ebdim7 = F#dim7
- benda yg sama juga kan berlaku kepada scalingnya.



Aumented7 chord
- Symbol adalah 7+
- formula 1-3-5#-b7 (5#-b7 adalah caractor utama aug7)
- nothing much aku boleh terangkan pasal ini chord.
- aku guna pun alter dominant7 chord, bagi sedikit tension dengan raise the fifth.
- augmented ne biasanya kita guna utk bagi color dominant7.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Mon May 03, 2010 11:13 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Extended chord

dom7 = dominant7 chord, aku akan guna singkatan ne utk dominant7.
- cth Gdom7 = G7


Sebelom ne kita belajar chord sampai 7th
- maj7 = 1-3-5-7
- min7 = 1-b3-5-b7
- dominant7 = 1-3-5-b7

- half dim7 = 1-b3-b5-b7
- And others

Utk extended chord consentrete on 3 chor diatas
- maj7, min7 dan dom7

Color tone or tension note
- disebabkan dalam satu scale ada 7 note degree.
- sampai 7th chord kita dah pakai 4 semuanya.
- So masih ada 3 lagi yg belom digunakan
- ia adalah 2nd, 4th dan 6th
- dalam pembikinan extended chord
- 2nd = 9th, 4th = 11th dan 6th = 13th. yg kita pangil color tone
- So dari sini lah asal usul chord 9th, 11th dan 13th.
- color tone tersebut akan bagi sedikit tension kepada chord tersebut, tapi ia tak merosakan the whole harmonic.
- Dalam chord extended, aku lebih suka meneragkan ia ikut base chord maj7, min7 dan dom7.
- So kita boleh faham, utk satu chord major7 contohnya, aper lagi chord yg kita boleh dapat bila kita extend chord ini.
- jangan kata kita tak pakai extended chord kalo main rock or metal. hahhaha.
- cuma sebab kita tau tekan tapi tak tau nak namakannya jer menyebakan kita ingat chord extended ne tak perlu.
- Metallica call of ktulu, plucking Am tu adalah chord Am9 = 1-b3-5-b7-9
- cuma 5th dan b7 tidak dimainkan.

Kegunaan extended chord ne.
1. sebagai subtitute utk triad or fifth chord.
- Kalo kita main main triad memanjang, the song not sound that organic.
- Dengan ada tension color chord ne, Am cth akan sound more than a Am.
2. extra mood utk the normal triad chord form
- maksudnya, kalo kali ne u dengar minor sound sedih, maybe extended chord boleh tukarkan kepada sound yg lebih sedih or sedikit ceria or garang dan sebagainya.
3. Chord melody
- curtain music macam blues, fleminco, classical dan jazz, banyak pakai chord melody.
- So satu chord kena lebih flexsible utk access any note utk the current scale.
- So extended dan alternate chord akan banyak membantu utk play the melody dan chord serentak.
4. Smooth the progression
- kadang kala utk lagu yg kerap berubah key, extended chord sesuai digunakan supaya transaction between the chord tak banyak sangat bezanya.
5. kasih harmonic the V secoandary chord
- Bila vi(7), dimana kita ganti dominant chord pada minor chord.
- biasanya extended altered note #9 akan sound lebih harmonic kerana #9 utk vi(7) adalah ahli kepada the current key.

6. Others
- nanti aku ingat tambah laaa hehehheeh.


Avoid note
- a void note adalah note yg bunyinya tak harmony walopun note tersebeut adalah ahli kepada diatonic scale tersebut.
- 4th/11th degree note adalah avoid note utk chord major dan dominant.
- Ia berlaku kerana adanya 3rd major degree dalam chord major dan dominant.
- Tak bermakna avoid note ne adalah note yg tak boleh dimainkan ketika kita perform major or diminant chord.
- avoid ne sebenarnya disebabkan length/ interval antara 3rd major dan 4th adalah semitone.
- Ambik contoh itu minor7 dengan formula 1-b3-5-b7.
- bila kita tambah 4th/11th note, length antara b3 dan 4th dah jadi 2 semitone.
- dalam kes minor ne, 4th no longger the avoid note utk minor, sebab minor guna 3b[minor 3rd] bukan nya 3rd[major 3rd] seperti yg ada kat major formula.
- Ada penyelesaiannya, utk elakan 11th sound tak harmony, maka kita jangan mainkan the 3rd.
- So kita dapat la nanti chord seperti major7(sus4), dimana kita tak maikan 3degree note pada major7 tersebut.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Tue May 04, 2010 2:29 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Mon May 03, 2010 11:25 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

major extended chord.
- Dalam kebanyaka study, ada yg menyatakan 7th chord adalah 7th chord.
- terpulang, pada gua aku lebih suka 9th,11th dan 13th sebagai extended chord.

Ada beberapa chord extended yg penting utk major
- kadang kala, note note terlalu banyak.
- susah nak perform pada guitar.
- so utk major, biasanya kita akan ommited/tak main, beberapa chord.
- note degree yg biasa tak dimainkan adalah 5th dan root.
- root tak dimainkan pasal, ko punya bassist pun boleh tekan itu note.
- 7th juga kadakala tak dimainkan.
- note mesti main adalah the color tone[caractor extended] dan 3rd[caractor major]

Maj 9 = 1-3-5-7-9
- 1,5 dan 7 boleh tak dimainkan,
- 9th adalah color tone dan 3th adalah caractor major nya.

maj 11th = 1-3-5-7-9-11
- Secara logiknya maj 11th memang ujud.
- tapi disebabkan 4th/11th adalah avoid note utk major maka ia tak digunakan.
- biasanya kita remove 3rd bilasa ada 11th dalam major or dominant.
- kita modify itu formula chord jadi 1-4[11th]-5-7, dimana kita tak mainkan 3rd dan 9th.
- So dapat la maj7(sus4) = 1-4-5-7
- Ia abit tricky jika anda tak faham kenapa ada chord yg macam jarang digunakan.
- Bila memahami how the music interval work, maka kita tau kenapa ujudnya chord chord subsitute utk chord chord tertentu supaya chord voicingnya lebih solid dan harmony.

maj 13th = 1-3-5-7-9-13
- Sekali lagi korang dapati 11th tarak dalam fromula tersebut.
- sebab 11th adalah avoid note.
- Anda tak perlu main root,5th 7th dan 9th.
- note paling penting adalah the 3rd dan 13th.


Maj 6/9 = 1-3-5-6-9
- simmilar macam maj9, tapi kali ne kita gantikan 7th kepada 6th.
- as kita tahu 6th juga adalah 13th.
- So Maj 6/9 adalah alternative kepada maj13

maj 7/6 = 1-3-5-6-7
- kali ini kedua dua 6th dan 7th dimainkan.
- ia adalah juga altenative itk chord maj7 dan maj13.



P/s
- tak rugi jika anda belajar asal usul chord.
- kata sifu sifu jazz, kalo nak tahu lebih banyak tentang scale, study la amacam kita voicing the chord.
- sebab kalo melihat scale dalam skop scale jer, kita akan stop kat situ jer.
- tapi kalo kita lihat scale dari chord window, maksudnya melihat dan kaji scale daro kefahaman kita kepada chord, kita akan lebih faham amacam scale dan note dan chordnya tu bekerja.
- Tak kisah la anda main lead or solo or 5th chord jer, or rythm jer.
- memahami chord akan bagi kita lebih ruang utk berkembang.
- tapi utk master the chord pula, ada satu step lagi iaitu, memmahami the progression.

_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue May 04, 2010 12:24 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

minor extended chord.
- dalam family minor 4th or 11th bukan avoid note sebab minor sentiasa guna b3 minor 3rd.
- So tak perlu risau pasal avoid note.
- Semua chord dibawah boleh digunakan utk voicing any min7 chord.
- diorang juga boleh digunakan utk kebanyakan

minor 9th = 1-b3-5-b7-9
- Cam major 5th, root dan b7 boleh tak dimainkan.
- manakala 9th dan b3 merupakan note penting kena main.

minor 11th = 1-b3-5-b7-9-11
- 5th, root ,9 dan b7 boleh tak dimainkan.
- 11th color/tension note dam 3b minor sound mesti dimainkan


minor 13th = 1-b3-5-b7-9-11-13
- see 11th boleh berada kat min13 sebab ia bukan avoid note pada minor.
- 13th color/tension note dam 3b minor sound mesti dimainkan.


minor 6/9 1-b3-5-6-9
- ia adalah alternative itk minor 13th tanpa b7.


minor7 (b5) = 1-b3-b5-b7
- Awas, chord ne adalah half diminished.
- biasanya ia tak dianggap sebagai minor chord family yaaa.

_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue May 04, 2010 10:05 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Awas! macam macam rocket science sudah datang... hahhahaha
- maafla kalo tak faham, sebab aku ne tak pernah belajar formal bebenda ne.
- just kefahaman sendiri kepada the music note dan amacam ia boleh digunakan.



Dominant extended chord
- symbol 7 biasanya mewakili dominant 7.
- Dominant adalah chord yg paling penting selain dari major dan minor.
- caractor penting dominant adalah memiliki M3 tapi mnior 7.
- dominant7 = 1-3-5-b7,
- 1-3-5 adalah major triad
- 5-b7 adalah minor7 nyer voicing
- So dalam banyak pekara kita boleh angap dominant 7 adalah major triad.
- jadi dalam key C contohnya, kita boleh main Dmajor triad utk kedudukan V.
- tapi bila kita nak extend this Dmajor triad, kita perlu jadikan ia D7 dan bukannya Dmaj7.
- ini chord favorite gua, pasal banyak sangat misteri yg gua masih lom cover.
- kagum bila progression jadi bertambah harmony dan smooth walopun dah tak boleh faham aper key kita berada. hahahhha


ciri ciri dominant7
- Disebabkan dominant 7 ne memiliki 1-3-5-b7 note degree.
- tapi yg paling penting dalam kegunaan dominant adalah 3 dan b7.
- Jika kita ukur jarak dari 3 ker b7 ia adalah tritone.
- 3 dan b7 utk dominant adalah unik, sebab hanya 2 note ne kita dah boleh nampak ia berasal dari key mana.

Cth C7
- 1[C]-3[E]-5[G]-b7[Bb]
- 3[E] dan 3[Bb] masing masing.
- trick dia hanya Fmajor scale or key jer yg memiliki note E dan Bb.

secondary dominant.
- kita tahu progression base on major scale adalah
- I[maj7]-ii[min7]-iii[min7]-iv[maj7]-V[7]-vi[min7]-VIIo[half diminish]
- So utk secondary dominant anda boleh replace mana mana chord tersebut kepada dom7.
- jadi I[7]-ii[7]-iii[7]-iv[7]-V[7]-vi[7]-VIIo[7]

Altered chord
- Dominant7 ne kita boleh extend kepada 9th,11th dan 13th.
- tapi Dom7 berbeza dengan min7 or maj7, sebab kita boleh add b5,#5,b9 dan #9
- gua susun ini number dari chor sampai extension
- 1-3-7-9-11-13 tambah b5,#5,b9 dan #9
- huh 11 note, mean dah boleh jadi cromatic scale. itu lah rahsianya.
- kurang M7 sebab dominant perlu ada b7.
- kalo alter b7 kepada M7 dah tak jadi dominant beb.


kegunaan dom7
1. sebagai subtitute chord.
- kita guna keadah secondary dominant.
- cth dalam key Gmajor, kita boleh subtitute Em to E7 utk bagi more tension before tekan chord Am.
- E7 akan menyebabkan transaction dari E ker Am jadi lebih berkesan.
2. Utk jadi passing chord balik ker I or new I
- maksudnya ia digunakan sebagai turn around chord.
- atau digunakan utk masuk the new key.
-cth kita ada 2 chord, Dmaj to Dbmaj. [giler! nak main scale aper plak]
- So cara yg paling baik utk kita gerak dari Dmaj adalah add satu dom7 kepada chord yg kita nak pergi.
- So kita perlu Ab7 sebab ia adalah V utk Dbmajor key.
- dapat la Dmaj[key C] - Ab7 - Dbmaj[anda berada kat key C].
- Ab7 alter to Ab7(#5) biasanya sound daaa best pada gua.
3. sebagai jembatan utk kekalkan harmony dalam music.
- dalam progression yg complex, biasanya kita guna dom7 utk move dari
- minor ker minor chord, maj ker minor, major ker major dan minor ker major.
- ia sebagai penghubung kepada chord chord tersebut walopun tak berasala dari key yg sama.
4. Others
- nanti ingat gua tulis daaa.


Chord extendednya

dominant 9th = 1-3-5-b7-9
- cth chord G9
- boleh tak main 5, 3 dan root utk perform pada fret guitar.
- 3rd dalam dominant tak berapa penting seperti kat min7 dan maj7.
- so 3rd biasanya tidak dimaikan.
- Tapi b7 akan sentiasa dimainkan pasal ini adalah tone utama dom7 chord.

dominant 11th = 1-3-5-b7-9-11
- cth chord = G11
- Disebabkan dominant sama macam major7 yg ada avoid note.
- maka dom11 jarang digunakan.
- bisanya kita hanti kepada 7(sus4) = 1-4-5-b7
- kita taknak M3 gadoh dengan P4.

dominant 13th = 1-3-5-b7-9-13
- ingat tak der 11th pasal ia adalah avoid note.
- 1,3, 5 dan 9 boleh tidak dimainkan
- note penting adalah b7 dan 13th.

dominant 9(sus4) = 1-4-5-b7-9
- other version utk elakan avoid note.

dominant 9/6 = 1-3-5-6-b7
- anoter version of 13th chord.


Altered chord dominant7

dominant 7(b9) = 1-3-5-b7-b9
- kita add b9 kepada domainat 7.
- diminished nyer sound

dominant 7(#9) = 1-3-5-b7-#9- ini la hendrix nyer chord.
- keunikan dia adalah ia memiliki M3 dan m3(#9 adalah minor 3rd)
- kalo kita dalam key Gmaj, kita tau E mesti Em or Em7.
- If kita guna second dominant dan tukar Em jadi E7, maka E7(#9) paling cun supaya kita tak lari sangat dari key Gmajor.
- note #9 utk E7(#9) adalah G, root utk key G.


dominant 7(b5) = 1-3-b5-b7
- ini adalah chord ke 4th dalam melodic minor scale.
- scale paling sesuai adalah lydian b7 atau lydian dominant scale.
- Aku pakai ini utk any major chord nyer V.
- kata la nak main Gmaj7 akan main 7(b5) then baru masuk Gmaj7.
- ini 7(b5) sound dia sedihhh gilerr.
- gabungan 7(b5) sedih to maj7 happy = terharu nyer phrase... kakkakaaak.

dominant 7#5 = 1-3-#5-b7
- aku selalu guna chord ne.
- kata la kita main key Em, bila masuk chord B, aku main ini B7(#5)
- trus masuk Eminor harmonic scaling, trus jadi mamstim kejap.
- ia adalah chord 5 dalam mode minor harmonic scale.


Extra altered dominant chord
- gabungan b5,#5,b9 dan #9

dominant 7(b5b9) = 1-3-b5-b7-b9
dominant 7(b5#9) = 1-3-b5-b7-#9
dominant 7(#5b9) = 1-3-#5-b7-b9
dominant 7(#5#9) = 1-3-#5-b7-#9



Kesimpulannya.
- utk dominant7 ne memang sedikit complex.
- tapi pada gua ia masih boleh difahami.
- altered chord ne banyak digunakan utk mode lain seperti minor scale modal dan melodic scale modal.
- walo cam mana pun ini dominant 7 chord adalah penting kalo korang nak keluar dari keadah permainan biasa.
- memahami amacam dominant digunakan, maka kita akan terkeluar dari pemikiran satu scale or key utk progression lagu kita.

So gua berhenti disini, dan sambung masa yg akan datang.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Wed May 05, 2010 3:59 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Chord Embellishment
- setelah aku baca balik, sebenarnya apa yg cuba aku terangkan adalah chord Embellishment dan bukannya chord subtitution.
- Chord subtitution lebih kepada chord lain dengan root note lain yg boleh kita gantikan kepada chord yg kita biasa main.
- Cth G7 kita boleh subtitute kepada Db7 ikut keadah tritone.
- chord family subtitution ne lebih kepada apa lagi chord yg kita boleh perform tanpa ubah the chord root name.
- Contoh Gmaj kita boleh subtitute kepada Gsus4, dan G still the root.

Aku teringin nak berkongsi amacam kita ganti chord lain tapi pada family sama kepada our basic triad or fifth power chord
- So kita panggil benda ne Chord Embellishment.
- Ia adalah keadah, amcam kita nak add more color, more flavour to the chord, berbanding hanya main triad or fifth sahaja.
- Tujuan utama adalah suapaya music yg kita main tu tak sound terlalu murahan. hahahhaah.
- kata lah kita ada chord Em-Am-B, Ada beribu cara kita boleh mainkan progression tersebut.
- kalo just main triad chord, the music jadi tak der uniknya. ia semacam musik yg biasa utk traning main scale.
- the only way anda lari dari kebiassan ini adalah, craft or modify balik the chord supaya ia sound lebih unik, ada lebih harmony, ada tension dan ada mood nya sendiri.
- Ya aku tau korang selalu kisah sangat takut solo dak der phrase la, sebenarnya anda kena mulakan pencarian phrase ne dekat chord dulu, bukannya ur melody solo semata mata.
- So aku kongsikan beberapa keadah simple supaya kita boleh add new color to the chord tapi tak ubah keseluruhan chord itu, terutamanya root.
- Ada lagi cara advance yg biasa digunakan, tapi kali ne aku cuba bagi cara yg simple dan harap anda mudah fahami.

Group the chord ikut family nya.- paling senang kita group chord kepada 3 jenis.

1. major family.
-----------------------------------------------------------------
- paling penting major family mesti berada pada kedudukan I dan IV
Chord family major [base kepada rootG]

Chord Asas paling basic
- G5 = 1-5
- Gmaj = 1-3-5

Chord ganti or color tone
- G2 atau Gmaj add9 = 1-2-3-5
- G add4 = 1-3-4-5
- Gsus2 = 1-2-5 (sus2 maksudnya buang 3rd ganti 2nd)
- Gsus4 = 1-3-5 (sus2 maksudnya buang 3rd ganti 4th, elak 3rd dan 4th yg semitone)
- Gmaj7 = 1-3-5-7
- Gmaj6 atau Gmaj add13 = 1-3-5-6
- G9 = 1-3-5-7-9
- G6/9 = 1-3-5-6-9
- G13 = 1-3-5-7-9-13 (no 11th avoid note)
- Semua chord diatas anda boleh gantikan kepada major chord.
- Dari pada main G5 power chord atau Gmajor biasa, chord G2,Gsus2, Gsus4, dan sebagainya akan add more color kepada chord biasa anda.
- Sekarang jika anda main Gmajor, dalam kepala dah ada macam macam Gmajor chord boleh main. Ini yg biasanya membezakan anda dan lagu orang lain.
- Anda boleh main progression yg sama tapi sound much defferent berbanding orang lain. That akan menjadikan the music dalam style anda sendiri.
-----------------------------------------------------------------

2. minor family
-----------------------------------------------------------------
- kedudukan degree scale ii,iii dan vi[natural minor/relatif minor]

Chord Asas paling basic
- G5 = 1-5
- Gmaj = 1-3-5

Chord ganti or color tone
- Gmin add2 = 1-2-b3-5
- Gmin 6 = 1-b3-5-6
- Gmin 6/9 = 1-b3-5-6-9
- Gmin 7 = 1-b3-5-6
- Gmin 9 = 1-b3-5-b7-9
- Gmin13 sedikit tricky, sebab ii[dorian] degree minor chord ada M6, manakala kat iii dan iv ada m6
- So kena bijak dan kena tahu bila nak guna min13 or min7[b13]
-----------------------------------------------------------------

3 dominant family.
-----------------------------------------------------------------
- Ia sentiasa kelihatan sebagai V position.
- cuma dengan secondary domianant ia boleh berada dima mana degree scale.
- Dalam kes ne kita fikirkan ia adalah V sepaya kepala tak serabut.

Chord Asas paling basic
- G5 = 1-5
- Gmaj = 1-3-5 [kita biasa guna triad major biasa utk V]
- G7 = 1-3-5-b7

Chord ganti or color tone
- G2 = 1-2-3-5
- G9 = 1-3-5-b7-9
- G11 = 1-3-5-b7-9-11
- G13 = 1-3-5-b7-9-13
- G7/6 = 1-3-5-6-b7
- G7 sus 4 = 1-4-5-b7
- G7/6sus4 = 1-4-5-6-b7
- Kita boleh mainkan juga mana mana dominant7 altred chord.
-----------------------------------------------------------------


Contoh pengunaan.

Progression I-vi-iv-V dal key C
- Cmaj[I]-Amin[vi]-Fmaj[iv]-Gmaj[V]
- Jadi banyak chord kita boleh ganti kepada progression tersebut.

- boleh tukar semua ker 7th chord
- Cmaj7-Am7-Fmaj7-G7[V]

- boleh add 2 chord
- C2-A2-F2-G2

- boleh tukar sus chord
- Cmaj - Amin - Fsus4 - G7

- boleh add color ur tension chord
- Cmaj9- Am11- Fmaj13 - G13



Kesimpulannya.
- kita tak perlu set our mind utk main basic chord seperti fifth chord or traid jer.
- Bagi sedikit color or tension kepada chord anda supaya musik tu jadi lebih harmony.
- jangan fobia bila jumpa sus2 or sus4 or aug, padahal ia tetap minor or major juga dominant.
- Kalo add tension or color chord pastikan kita tak terkeluar dari note note scale key tersebut.
- Kita sentiasa boleh add altred note pada dominant chord walopun note tersebut bukan berasal dari key scale tersebut.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Thu May 20, 2010 11:01 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Thu May 06, 2010 10:45 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Chord and scale spelling
- Teringat masa kecik kecik dulu, aku selalu dok hafal perkataan english.
- Bukan eja pun main hafal jer kakakakak.
- Begitu la juga chord dan scale.
- Cara yg paling baik utk anda memahami macam mana nak build chord or scale bukanlah dengan cara menhafal.
- kita kena boleh spell the chord or scale.
- dari sekumpulan note, kita boleh bagi nama sebutan chord or scale tersebut.
- bukan just tekan chord tu pada fret board, tanpa tahu apa kerbenda note or interval yg kita main.
- kebanyakan kita masa mula belajar main guitar, kita hafal chord or scale or mode.
- kemudian kita diperkenalkan dengan moveable chord dan sebagainya.
- sampai takat tu kita rasa, kita dah boleh tahu semua chord/scale/mode, dan kita berinti sampai tahap ne jer.
- Sebenarnya, aper yg perlu anda fahami bukan la the chord pattern or moveable chord tersebut.
- mana interval minor,diminish,augmented,major, color tone, tension or altered note nya.
- Kita sepatutnya tahu how to spell the chord. Tak la susah sangat.
- kita boleh pilih mana mana sekumpulan note dan kita boleh namakannya.
- kadang kadang ada nama or symbol yg hanya kita jer tau chord tersebut.
- Some time kita tak perlu tahu aper note utk perform the chord, tapi kita kena tahu aper fret yg kita tekan tu mewakili what interval utk chord tersebut.
- mulakan dengan spell the chord dengan moveable chord pattern yg kita dah tau.
- kalo kita tahu the chord spelling, kita tak perlu dah chord bible laaa, chord book laaa, chord finder laaa.
- Kita sendiri boleh generate the chord name.
- from the chord name pula, kita boleh list down aper note note dan interval nya.
- anda boleh spell the chord, anda akan faham amacam itu chord berfungsi. anda akan faham mana scale nak main, mana scale nak kena modify, amacam nak modify sepaya sesuai dengan progression.
- anda akan faham kenapa ada chord nama berbeza padahal ia benda yg sama.
- sampai satu tahap, anda sendiri akan faham apa chord lain kita boleh replace utk chord yg sedia ada.
- if u tak boleh spell the chord, maknanya ada banyak lagi benda anda perlu belajar utk memahami how the music bekerja.


So jangan hafal chord jer, spell the chord loud. hahahhaha
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue May 25, 2010 11:38 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Circle of fifths



_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue Jul 13, 2010 12:33 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Setelah lama, gua post gambo cycle of fifth akhirnya gua berkesempatan utk menerangkan apakah maksud dan fungsi benda alah ini.

Secara betulnya, memang sengaja ia hanya dipost sebagai gambarajah dan disusuli penerangan yg agak lewat.
- Sebabnya gua lebih berminat utk menerangkan aper yg anda faham sekarang dan adakah anda dapat lihat kesimpulannya pada circle of fifth.

Soalan gua, apakah yg kita nampak dari circle of fifth dengan hanya kefahaman tentang note yg kita ada sekarang.
- Ada banyak keadah utk membaca circle of fifth utk mendapatkan maklumat tertentu.
- Tapi paling penting pada gua adalah learn by urself amacam utk draw this circle of fifth dengan kefahaman anda sendiri.
- Jangan hafal, sebab ia adalah utk difaham bukan dihafal.
- maybe print circle ne pada board dan gantung kat dinding utk uji kefahaman anda terhadap sesuatu music yg anda mainkan.
- Angap la ia sebagai ruangan jawapan bagi kertas peperiksaan tahun tahun lepas masa korang SPM dulu.
- Tapi jangan menipu diri sendiri, Get it by urself then baru refer to this circle sama ada kefahaman anda betul ker tak.

Gunakan kefahaman this circle of fifth utk perform fret board cicle of fifth.
- Sebagai sorang main guitar, Kita kena translate this circle of fifth to the fret board.
- Sebagai sorang main piano, kita kena cari keadah kita sendiri utk translate this circle kepada key piano.
- F-C-G-D-A-E-B > move ur finger ikut note pasa string 6 dan 5, anda akan faham amacam ini pattern zigzag pasa fret anda.
- gitu juga dengan Gb-Db-Ab-Eb-Bb-F-C, ia juga pattern zigzag pada fret board anda.



1. Satu octave terdiri dari 12 segment semuanya.
- maksudnya dalam satu octave ada 12 notes.
- Ada 12 centre key.

2. So kita ada 12 key major disertai dengan relative minor key masing masing.
- Setiap key signature Ada symbole # or b yg memudah kan kita mengenali apakah key tersebut.

Cth Signature dengan 2 # adalah key D
- dan note yg # tersebut adalah F# dan D#

Cth Signature dengan 3 b adalah key Eb .
- dan note yg flat adalah Bb,Eb dan Ab.


3. Kita boleh mengenali ahli ahli bagi setiap key.

Cth pada Key C major

F-C-G
d-a-e---b*
- So kita tahu
- C[major chord] adalah root
- d[minor chord] = 2nd degree
- e[minor chord] = 3rd
- F[major chord] = 4th
- G[major/dominant chord] = 5th
- a [minor chord] = 6th
- b* [half diminish chord] =7th
- So dalam satu key kita tahu ada 2major+ 1dominant+3minor+1halfdiminish.


4. Ahli chord chord

Cth
F-C-G
d-a-e---b*
- C major adalah C[root]-e[3d]-G[5th]
- F major adalah F[root]-a[3rd]-C[5th]
- A minor adalah a[root]-C[b3]-G[5th]
- D minor adalah d[root]-F[b3]-a[5th]
- jadi hanya dengan ingat the step dan pattern pasa cicle of fifth kita boleh tahu aper ahli utk satu chord tersebut.
- Anda boleh lakukan sama utk Chord yg complex.

Cth ahli diminished chord
- Katalah C diminish...
- ahli lain nya berada pasa pukul 3,6 dan 9.
- C-A-Gb-Eb
- dan boleh kita simpulkan Cdiminished = A diminished = Gb diminished = Eb diminished.


5.Progression music
- kata lah blues I-IV-V dal key C
- F-C-G dimana C adalah root, F adalah 4th dan G adalah fifth.

6 Circle of 4th.
- jika ikut pusiangan jam ia adala cicle of fifth, tapi kalo kita ikut lawan jam ia adalah cicle of 4th.

7. amacam move to other key.

- Contoh macam I-V progression pada jazz
- Kita ambik F-C-G-D-A-E-B dan seterusnya
- Fmaj7-C7-Gmaj7-D7-Amaj7-E7-Bmaj7 dan dominat chord seterusnya.
- Selang seli maj7 dan dom7 ikut urutan ikut jam circle of 5th akan menerangkan pasa anda amacam kita boleh alter the key progression supaya tak terlalu duduk dalam satu key sampai mati ooo.

- Contoh macam ii-V progression pada jazz
- kali ini kita guna lawan jam, aka circle of4th
- Kita ambik B-E-A-D-G-C-F dan seterusnya
- Bmin7-E7-Amin7-D7-Gmin7-C7-Fmin7 dan dom7 seterusnya
- Selang seli min7 dan dom7 ikut urutan ikut jam circle of 4th akan menerangkan pasa anda amacam kita boleh alter the key progression.
- that is what music all about.
- cirtain benda yg gua tulis kadang kala tarak dalam internet.

8. the scale
- From circle of fifth kita boleh tahu scale major or minor satu key.
- What about scale lain macam whole tone scale or tritone scale
- Utk C tritone = C-D-E-Gb-Ab-Bb
- Hanya lah lompat satu huruf ikut pusingan jam.

9. Chord subtitute
- Utk jazz progression
- Kita sentiasa boleh subtitute major chord dengan minor relative chord nya.
- Contoh Cmaj7 boleh kita mainkan Amin7 terutmanya utk keadah comping.
- kita boleh nampak dalam circle of 5th, C ditemani a, mean Cmaj7 boleh digantikan kepasa Amin7 tanpa banyak alter the harmonic.

Tritone subtitute chord
- tritone ne adalah center bagi satu octave.
- katalah kita ada C7, Dalam satu octave C ker C, centrenya adalah Gb/F#.
- So kita boleh mainkan Gb half diminish utk hantikan C7 tersebut.
- dalam ii-V-I pada key F adalah Gmin7-C7-Fmaj7
- So kita boleh subtitute jadi Gmin7-Gbmin7b5[aka Gb half diminish] -Fmaj7
- Tritone subtitute utk mana mana chord adalah note pada kol 6 pada cycle of fifth.
- So G7 kita boleh subtitu kepada Db half diminish.
- So G7 kita boleh subtitu kepada Db half diminish.
- Dan terbalik juga, Db7 kita boleh subtitu kepada G half diminish.

Coltrane changes
- chromatic third relations juga boleh diterangkan dengan cycle of fifth.


Kesimpulannya,
- angaplah ini cycle of fifth sebagai timbang tara akan kefahaman anda tentang amacam note bekerja.
- Pada gua guna cicle of fifth utk mengafal sesuatu pekara adalah tak betul.
- Apa yg patut kita lakukan asalah gunakan circle of fifth utk menguji kefahaman anda.
- Sekirannya anda tak faham aper benda yg gua katakan diatas, mean ada pekara yg perlu kita study dan kaji. Sampai satu masa nanti kita akan dapat translate kefahaman anda kepada cicle tersebut.
- Sebagai pemain guitar, fretboard adalah cicle of fifth anda dan ada sebabnya ia di tune sedemikian rupa.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2

Jump to:  



You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum





DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group