back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2  Next
 Effect Review « View previous topic :: View next topic »
Author Message
randy_rhoads
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 12:04 am    Post subject: Effect Review Reply with quote

Joined: 07 Sep 2006

Salam dan selamat sejahtera,
Nak kongsi sikit pasal effect Behringer GD121 yang aku "ter" beli ni. heh..
Very Happy... dan thread ni boleh diguna untuk review apa saja effect. thanks!

Ease of use: 9/10

- pedal ni mudah diguna.sangat mudah diguna tetapi button GND LIFT tu aku kurang sikit tak tau ape guna. Kat manual tulis utk eliminate hum
tapi mcm takde pon. sesiapa yg tahu boleh kongsi.

Reliability: 7/10

- pedal ni juga diperbuat daripada plastik. plastik yg jenis baik punya bukannya plastik buat gayung dlm bilik air tuh.
tapi walaumacamana keras pun plastik tu ianya tetap plastik tak sekeras casing metal. jadik 7/10 adalah bersesuaian.

Sound: 9/10

- First time guna pedal ni satu perkataan je mampu aku ucapkan. wow!!! sound dia superb.aku pakai gitar jackson>gdi21>roland cube15
Amat mudah untuk dapat sound yang aku idamkan selama ni. sound ala ala malmsteen juga boleh dapat lebih kurang 50-60%.sound
dia memang best terutamanya marshall plexi lead iaitu button brit. pergh memang mudah dpt sound yg diidamkan. tapi malangnya
bunyi bising tak dpt dielakkan. kes 1: bila tgn dilepaskan dr tali gitar akan bunyi humming dan tah ape ape bunyi yg melampaui
tabii tapi bila tekap tgn kat tali gitar tu takde le bunyi. kes 2: bunyi zetttttt!!! walaupun tgn ditekap kat tali gitar tu tetap
bunyi zettttt!!! (ni nama dia buzzing kan?) walaupun bunyinya slow tapi lama lama aku main rasa lemas pulak. terpaksa volume tuh bukak
tak lebih dari jam 9 kalo lebih melampau lampau bunyi tuh.tapi bila main gitar bunyi bunyi tersebut takkan dengar langsung.
jadik satu mata kurang sebab bunyi bising tuh. button tweed aku kurang guna sebab mungkin aku pakai pu humbucker jadik kurang umph
tapi kalo pakai single coil ke misti syok bunyi dia.

Overall: 8/10

- Pedal ni memang best. mudah dapat sound yg dikehendaki. teramat berbaloi untuk pedal yang murah ni. sebab tu behringer punya motto
Just listen. sesuai dgn genre muzik dari heavy metal-metal-rock-blues dan lain-lain.memang best. 8/10 rating yg amat sesuai
aku letakkan sebab 2 mata kurang sebb dari bunyi bising dan ianya plastik yg keras(tak sebaik metal casing). Dan sekiranya
pedal ni hilang,rosak,patah,terbakar, termeletup, terjatuh,dan ape ape ter lagi. tanpa ragu ragu aku akan beli lagi satu.
ni adalah pedal utk clone sansamp gt2. tapi utk compare 2 pedal ni aku takleh sbb tak penah pakai sansamp gt2 lagik. mungkin
bro ultraman dan bro deadzid bleh komen. tapi ape ape pon kekurangan dia sound dia tetap dpt cover kelemahan semua itu.
THIS PEDAL SOUND AWSOME!!!

-problem: jadik nak minta sikit panduan dari sesiapa yg tahu cara-cara untuk eliminate bunyi zeettt dan bising tu. mr ultraman
ada bagi tips supaya jauhkan pedal dari amp, aku dah buat letak jauh lebih kurang 1-2 kaki tapi tetap bunyi zett tetap berkumandang jugak walaupun slow. adakah ianya disebabkan kabel/jack? adakah wajar digunakan sekali pedal noise reducer? atau ada cara-cara lain. boleh
kongsi tak?...thanks!!!

p/s: dlm dunia muzik yg penuh pancaroba ni, jgn kemut kemut..hehe~! - qoute from mr ultraman cosmo. Very Happy
_________________
-randy tone , rhoads guitar-
Back to top
View user's profile Send private message
Erylasia
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 4:57 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 02 Jan 2005
Location: Kuala Terengganu

mnnn,.. bdi sama harga gak ke,.. teringin aku nak beli untuk bass aku,...
bunyi zeettt tuh maksud ko,, bunyi hisss/ noise,, dia ke,.. v-amp2 aku pun ade jugak bunyi nih,,,hikhikhik,,.. last2 aku check rupanya cabel,.. tapi single coil aku tetap bunyi noise kalau guna hi gain,.. biaso laa,..single coill,.. Very Happy ...
maybe izuan boleh tolong,.. ultraman dah balik sabah,..hikhikhik...
_________________
http://www.reverbnation.com/erylasia
http://www.facebook.com/erylasia
http://www.myspace.com/erylasia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
randy_rhoads
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 3:17 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 07 Sep 2006

Erylasia wrote:
[...]

ar rasanya bunyi hisss kot.... kabel> ?pastu ko ganti kabel tu ke>? atau adjust adjust balik kabel tu? sebab aku ada pakai satu kabel murah ni takkan sbb kabel murah ni kot? erm... bdi mungkin sama harga kot..
_________________
-randy tone , rhoads guitar-
Back to top
View user's profile Send private message
Erylasia
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 6:52 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 02 Jan 2005
Location: Kuala Terengganu

cable2 aku bikin je,... aku tukar jack dia,.. tapi tak tahu lerr prob ko punyerr,.. ko pakai single coil ke or humbucker,... nampaknya forumer sudah ramai balik kampung Laughing
_________________
[...]
Otaizam
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 10:46 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 26 Nov 2005

certain cable akan mengeluarkan bunyik hiss sound.... tu sebab ada orang yang sanggup keluar modal sampai lebih kurang RM100 just untuk beli satu cable 10 kaki.

Kemungkinan yang buat cable ni keluarkan bunyik bising(pengalaman aku sendiri), tak kira la hissing atau sumtimes macam buzzing..

1. Cable lama... wayar dah season, mungkin ada certain part dah corrosion ke, oxidise ke...
2. wayar cable atau jack dia dah rosak... mungkin ada certain wayar yang halus2 tu putus... so arus electrik yang lalu terganggu.
3. Ada leakage, certain coat dia dah tekoyak atau bocor kat dalam cable walau pun halus... then dia ada contact each other atau pun external.
4. Cable2 yang bersilang2 pun boleh menghasilkan interference antara satu sama lain.
5. Last... aku banyak kali terpijak cable aku waktu main... pun ada hissing jugak.... aku nak ada karen ke?
_________________
http://electricguitartips.net
I m Now with: Iba........... Arrghh!!! Now what I really need is my hand and brain. The rest is just another thing.
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 9:31 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Location: Mines resort city

Quote:
[...]

Problem utama GD121 adalah casing dia plastic.
Sebenarnya casing metal bukan la satu pekara main main utk supaya rega pedal jadi mahal. Sebenarnya fungsi utama adalah utk shielding effect punya cuircuit. Macam problem sama utk shielding guitar n pickup cover korang. slave[nutral] pada socket memng dibiar bersentuhan dengan casing supaya ada electric dialairkan kat casing tu. if frequency fm or uv dari speaker or valve khasnya menyerang cuircuit, lapisan caring metal bercas tu akan serap gelombang tersebut seblom sampai kat cuircut.
- maybe ko boleh guna aluminium foil utk shielding dari dalam casing plastic behringer.
- pekara yang sama sebenarnya bila FM fequency menembusi cuitcuit.
- or tukar kat casing metal.

GT-2 vs GD121
- aku ader baca dari internat, sebenarnya sama jer power bunyi behringer cuma behringer bunyi dia sedikit harsh, maybe sebab cuircuit dia banyak pakai electro cap capasitor. Biasanya capasitor tong besar ne memamng selalu kurang ketepan dalam value dia. So menyebab ada bunyi harsh.
- kalo humming noise for sure sebab casing plastic. Letakan jauh cari amp memang betul salah satu cara nak kurangkan effect ne.
- pakai cable panjang skit. jauh skit dari amp. or jangan letak pedal bebetul depan speaker.
- bunyi distortion nya sama, tapi GT-2 lebih fokus maybe disebabkan quality cap dan resistor.

p/s
Oiiii, aku tengah cuti raya 2 minggu ne, maybe jarang online. Mintak toleong kengkawan kengkawan lain bantu kawan kita ne akan permasalahan dia. Aku kat swak, umah x der internat. ne pun kat cc pasal nak check ebay punya pasal... hahhahah

Slamat hari raya aaaa.. maaf zahir batin. patut la rasa macam ada orang panggil otoman ari ne... hahahah.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Erylasia
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 10:02 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 02 Jan 2005
Location: Kuala Terengganu

wahahaha,, kat sarawak pun sempat lagi ko yerr ..hihkihk,.. selamat hari raya..
_________________
[...]
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 11:49 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 07 Sep 2006

Otaizam wrote:

5. Last... aku banyak kali terpijak cable aku waktu main... pun ada hissing jugak.... aku nak ada karen ke?

kekeke!!! tu sudah kene letrik ikan pari...
kalo pakai cable murah ada effect kat hissing tuh ke...sebb aku baru beli cable murah berapa inggit je ni utk lebih kurang 5 kaki la...

ultraman_cosmo wrote:

[...]

kekekeke!!! selamat hari raya bro ultraman dan kat semua...bila la nak raya ni! heh...
tapi kat harmony central kebanyakkan user ada ckp psl gt2 ni pun bunyi bising jugak ... mungkin sbb high gain kot..entahla...
tapi papehal kita raya dulu!!!! pas raya sambung balik!! ngeh ngeh ngeh!!
selamat hari raya maaf zahir dan batin!!!

Cool
_________________
-randy tone , rhoads guitar-
Back to top
View user's profile Send private message
ETERNAL
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 12:44 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 01 Aug 2005
Location: Dreamland

gdi-21
huhuhu

memang senang...
nak carik sound yang pelbagai pun.. takder amek mase

tapi tempat betri die cam cikai... serabai je buat...
tapi apsal takleh pakai adapter??
pening aku..

stelah aku pakai berulang kali sampai bosan..
aku rase sound dier ade sikit slek...
compare to BOSS...

sound yang keluar dari effect tu tak betul smooth..
mcm ader part yang kurang..
bleh kater macam 'gear yang patah gigi' hikhik

cube korang compare balik sound clean gitar korang ngan sound yang kuar...

bagi aku sound yang kluar mcm 'rough'
_________________
KreativWerks MediaSolutions|Soundcloud | YouTube | Facebook
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
afiqme
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 3:47 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 05 Dec 2003
Location: Kuala Lumpur

angkat EQ pedal sebijik bro.. boleh cut bunyi humming/bising tuh ... GDI mmg humming die kuat ... kalau main high volume, kurg kan gain ngan treble skit... Wink Wink

aku pun ade review efx jugak.. bleh la tgk bro kat http://vicerock.blogspot.com ... Wink Wink
_________________
Entwistle custom guitar pickups - Click here!

Private guitar lesson - Batu Caves/Gombak/KL/Shah Alam:
http://afiqmemusic.blogspot.com

My other blog: Click here!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
afiqme
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:01 am    Post subject: Re: Effect Review Reply with quote

Joined: 05 Dec 2003
Location: Kuala Lumpur

randy_rhoads wrote:
[...]

ya.. beli satu noise gate pun ok jugak ... tapi kalau pakai noise gate nanti sustain guitar ko tak panjang pulak ...

bunyi bising atau mcm bunyi tv yg tak dpt cenel tuh sebenarnye sebab gain GDI nih mmg tinggi ... tapi takde la bising sgt sepanjang aku pakai pedal nih.. tapi kalau ko punye bising sgt maknenye ade bende lain yg tak kena la kot,...

cable aku rase ko beli yg brand hofma tuh je pun cukup.. takpun ko buat custom belden cable kat kedai denis, loyatt kalau ade duit lebih ...

button GND LFT tuh cume berfungsi kalau elektrik tempat ko pasang tuh ade masalah ground lift je... ground lift nih boleh buat bunyi lagi bising n humming... tapi sepanjang aku pasang kat memana tempat, tak pernah plak jadi masalah ground lift nih ...
_________________
[...]

PostPosted: Thu Oct 26, 2006 2:58 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 07 Sep 2006

criedbaby wrote:
[...]

aah igt nak angkat pedal eq gak...tapi tgh tunggu danelectro punya..kalo takde behringer pon boleh..heh.. thanks ko punya blog n review memang bagus la...buat teruja saje nak beli brg behringer...hehe.. Very Happy
_________________
-randy tone , rhoads guitar-
Back to top
View user's profile Send private message
randy_rhoads
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 3:06 pm    Post subject: Re: Effect Review Reply with quote

Joined: 07 Sep 2006

criedbaby wrote:
ya.. beli satu noise gate pun ok jugak ... tapi kalau pakai noise gate nanti sustain guitar ko tak panjang pulak ...

hallamak...gitar aku dah le sustain rendah..pakai noise gate ...alamat bunyi seketul seketul le...jadik paul gilbert lak nanti..ngeh ngeh ngeh..

dia bising bila volume tuh lebih dari jam 9@10 dan bertambah bila bukak full vol. bawah dari itu takde tapi bunyi zeettt tuh memang ada walaupun vol jam 9.. dan slow bunyi dia...

criedbaby wrote:
cable aku rase ko beli yg brand hofma tuh je pun cukup.. takpun ko buat custom belden cable kat kedai denis, loyatt kalau ade duit lebih ...

heh...aku ada beli satu cable murah punya takde jenama pon..heh..camne nak cek kalo cable tu ada problem? sbb aku dah test cable terus ke amp tanpa pedal tu..takde bunyi pape ....
_________________
-randy tone , rhoads guitar-
Back to top
View user's profile Send private message
afiqme
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 8:21 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 05 Dec 2003
Location: Kuala Lumpur

kalau bedasarkan ape yg ko ckp ni ... aku bleh kate normal... sebab GDI aku pun lebih kurg cenggitu jugak.. tapi takde la sampai tahap mengganggu kecuali kalau aku blast vol abis2 la...

cable nih biase kalau nak senang check dgn distortion ... kalau direct pi amp pun ko on kan drive die abis... ko dgr la bising tak... kalau clean sound mmg tak dpt kesan sgt

aku tak pernah cek sgt pun ... sebab aku paling koman pun aku akan beli cable hofma tuh... tapi kalau yg terbukti mmg best pakai belden yg denis rekomen tu arr... lain mcm woo cable die.. Wink Wink
_________________
[...]

deadzid
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 11:08 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

tukar cable elok skit.. Planet Waves ke.. yg PW Classic series dekat RM40 kot? beli yg biasa punya (ibanez, fender, leem, etc) RM30 pon bleh dapat, boleh cancel hum / zett tu.. aku dah try..

cable RM5 - RM15 confirm ada bising punya... jgn kedekut bab beli kabel ni.. kena laburkan skit utk dpt sound yg bagus..
_________________
> [...]
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2

Jump to:

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net