back to main area

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages

Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3  Next
 Bila Bassist dan Drummer lari... « View previous topic :: View next topic »
Author Message
adzakael
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 2:18 am    Post subject: Bila Bassist dan Drummer lari... Reply with quote

Joined: 18 Jan 2004

aku perlu merapu sebentar...

hahahaha akhirnye hanye tinggal due org je band aku
sunggoh happy skali...
when i show him the exit door,aku rase sungguh lega.

ape yg aku blaja menguruskan sebuah band ni
i.attitude lagi penting dari bakat
tambah2 lagi dlm band yg mempunyai seorang ketua yg autokratik mcm aku ni.terus-terang aku cakap aku tak praktis demokrasi dlm band.sbbnye aku yg start dulu,duit bnyk aku invest,alat mostly aku punye.don't tell me to be democratic in this situation.mcm dlm kompeni la,kalu ko ade 51% of the share,ko ade veto power.
but that does'nt mean yg aku x terima pendapat org.pendapat aku pon bole je dibangkang...sll jugak la aku mengalah.(tapi ade satu due bende aku ego gak)
aku x leh terima ngan perangai org yg memperlekehkan nama band sendiri.dah la tu,bukannye nak bg cadangan nama lain.duk pakai name tu lagi.yg bengangnye,punye la aku research bhw Drake tu Dragon dlm english lame (draco in Latin,Draka in Gothic) mamat tu dgn selambenye menukarkannye kpd itik jantan slps die baca kamus.nama gah jadi nama cikai.
tau la die hebat,aku gitar pon tak reti main,tapi bile dah jadi camtu start la die pelekeh aku.
last2 bile aku buat sendrik lagu Gamelan tu,die bengang psl x tanye die dulu,persoalkan mana kekuatan dlm band,die siap tuduh aku merendahkan keupayaan org lain.heh,psl aku x pandang rendah la aku buat lagu tu single handedly dan publish sendrik,nak ukur kekuatan aku lak.(kalu aku pandang rendah dah lame lagu Bulan tu aku tongsampahkan)
yg drummer tu follow bassist aku je,aku x leh nak ckp ape2.

pengajarannye,ambillah org yg boleh paham situasi,bakat tu bole dipupuk.
sungguh jahat aku ni... Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad Twisted Evil Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
Ridzi
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 4:36 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

rileks brother...rileks...

Biasala...ini semua asam garam main dalam band. Aku punya style pulak...kalau aku dah tak suka, aku yang keluar band tu... Pastu I will do my own thing..

Sabar brader sabar...

/ridzi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
omarjamaludin
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 10:31 am    Post subject: Reply with quote

Site Admin
Site Admin

Joined: 18 Feb 2004
Location: Tmn Melawati

aku rasa kau ni mmg susah nak ada band member sampai bila2...tambah lagi dengan orang2 ex band mate kau dah blah , mesti orang lain nanti dapat tau 'jgn buat band dgn mamat ni , dia suka control' ..

aku rasa kau patut buat music seorang diri jela ..pastu cari musicians yg boleh skali skala main dgn kau masa kau perform live...

lagi satu bila buat band tu baik bincang awal2 apa objektif nye..kalau kau nak pegang control kau bagitau awal2 lagi senang citer..pastu kena sama2 respek and be honest kalau ada apa2 masalah daripada pendam2 kat hati.. aku tak tau dgn kau la tapi kalau orang ajak aku join band , aku expect band tu to be democratic..takde masa aku nak masuk band yg sorang nak kontrol semua..
_________________
my photoblog - http://sigemok.blogspot.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
adzakael
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 11:08 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 18 Jan 2004

heheh ntah la tapi yg bestnye ape tau,kitorang dah kenal dr darjah tiga,satu band dari 97.tapi bende ni baru je berbangkit dr akhir tahun lepas.
lagipon bende autokratik ni mmg dah rasmi dr mula dah,actually semua keputusan pon,either aku yg buat atau diorang yg mintak buat.time2 susah,time tu lak aku jadi tok batin.bagero betul...
orang aku kumpul,promo aku buat,masuk com duit aku,software aku punye...actually yg betul2 motivate start pon aku jugak.
tapi time senang,tiba2 mau demokratik.pernah la pulak aku terhidu coup d'etat,si bassist ni jugak la yg nak mulakannye,tapi sempat dipatahkan olh aku.
betul gak la,aku kene buat sensorang,cari sessionist,blaja main gitar sendrik.tambah lak duduk jauh mcm sekarang ni.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
Ridzi
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 3:53 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

Hmnn susah la aku nak cakap,

Betul kata Omar, ko ni aku rasa elok buat music sendiri aje. Dana ku rasa by venting out your frustrtaions here, you are not going to do yourself any favours. No offence, but it looks like you are digging your own grave by ranting about them here in this forum.

Not a good reflection on yourself eh??

Perhaps you dont care about what people think of you, but being a musician, you will need to rely on the support of your peers. And by bad mouthing them here, you wont win any hearts. Maybe they are bad mouthing you right now behind your back, but so fucking what? You dont need to go down to their level do you?

So, in conclusion adzakael, just forget it and move on... there is no need to bitch about them here. It will only come back at you and bite you in the ass one day. What goes around comes around. (heeeii cliche'nyerrr)

Take heed of what i say...

/ridzi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
deadzid
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 4:16 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 13 Feb 2004
Location: Shah Alam

i can only agree on this part - "attitude lagi penting dari bakat" ... besides, kalau pasal nama band pon dia tak ambik serious, camne nak tunjukkan kesungguhan, komitmen, etc?? no band spirit! go to freaking hell lah!

about that autokratik thing, hmm kinda reminds me during my Crimson Fall era. Aku cuba men-demokratik-kan band nih tapi diaorang semua serah kat aku je, so dgn secara tidak sukarela, Crimson Fall = Deadzid, Deadzid = Crimson Fall (mcm band Amok = Bandi.. kekeke)... anyway bagi aku Crimson Fall dah R.I.P... only the songs remain!

Bersatu kita teguh, bercerai kawin lain! hahahaha...
_________________
> facebook
> youtube
> my-mic
> mockspecial.com
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ridzi
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 6:03 pm    Post subject: Reply with quote

deadzid wrote:

Bersatu kita teguh, bercerai kawin lain! hahahaha...

Cibet betul...akakakakaka......

/ridzi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
undefined
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 10:41 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Dec 2003
Location: gelogor, penang, malaysia

senang2 ngko masuk band aku la.. abis citer heheh Wink
_________________
http://www.facebook.com/pages/PREDICATE-NOT-DEFINED/78606712588
http://www.myspace.com/azwimusic
http://amp.channelv.com/azwimusic
Back to top
View user's profile Send private message
Treschnell
PostPosted: Fri Jul 02, 2004 2:01 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 14 May 2004

Adzakael, saya rasa ini bukan ada kena mengena dengan demokratik/autokratik. Saya rasa ini lebih kepada sifat 'perfectionist' anda dan pada saya, tiada kesalahan apabila sifat sedemikian dipertonjolkan. Seperti anda katakan, anda sudah banyak berhabis untuk memberi kesempurnaan kepada band tetapi bandmate anda memandang serong terhadap anda. Kalaulah saya join band yang frontmannya sudah banyak berhabis untuk bandnya, sudah tentu saya akan hormat akan keputusannya sekalipun saya tidak setuju. Dan mungkin sebab itu keputusan hanya diserahkan kepada frontman untuk ditentukan. Kerana ini adalah bandnya, seperti nyawanya. Lihatlah seperti band MINISTRY. Frontmannya Al Jourgensen telah mengatakan, "MINISTRY adalah dirinya. Bandmate hanyalah 'pekerjanya' saja." Tetapi band ini masih mempunyai bandmate. Tidak dilakukan seorang diri sahaja. Perkataan di atas menunjukkan sifat 'perfectionist' dan jikalau dipandang serong, menonjolkan sifat ego (seperti yang anda katakan).

Masalah yang dihadapi oleh band-band di Malaysia sekarang adalah ketidak'serius'an seseorang itu untuk memberi komitmen kepada bandnya. Sememangnya untuk menumpukan sesuatu bagaikan mempunyai seorang teman istimewa. Semuanya kepada yang seorang ini. Tetapi kenapa kita tidak boleh menganggap band yang kita join sebagai 'teman istimewa' kita? Jikalau kita boleh beralah kepada teman istimewa, kenapa tidak kepada frontman band yang kita join? Sedangkan muzik adalah sesuatu yang telah didedahkan kepada kita sejak kecil lagi dan frontman mahukan yang terbaik. Di sini yang menjadi persoalan.

Kepada Adzakael, cari bandmate lain dan cuba juga selidik akan minat mereka. Buat band seorang diri adalah bebas dan cara selamat tetapi tidak mendapat nikmat seperti membuat band secara berkumpulan. Saya setuju dengan kata-kata salah seorang daripada yang membalas, berterus terang dan jangan pendam. Lebih baik lagi duduk berbincang sebelum mula jamming dengan bandmate baru. Luahkan buah fikiran dan isi perasaan.

Tetapi jika perkara yang sama berulang, apa yang boleh dibuat lagi?
Back to top
View user's profile Send private message
Ridzi
PostPosted: Fri Jul 02, 2004 2:27 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 06 Feb 2004
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

Saya selaku seorang daripada 'kroni2' i-bands, tersangatlah setujunya dengan pendapat itu.

BTW, welcome to i-bands Treschnell
/ridzi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
liquidjive
PostPosted: Sat Jul 03, 2004 3:08 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 03 Dec 2003

yeah! welcome trechnell!
a conclusive post i must say
_________________
<b>[ Call The Paramedics ]</b>
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
Treschnell
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 14 May 2004

Terima kasih kepada Ridzi dan liquidjive! Ah, terasa hebat pula apabila disapa oleh orang lama seperti Ridzi. Terima kasih sekali lagi.

Adzakael, macam mana? Ada perkara baru yang boleh diceritakan kepada kami?
Back to top
View user's profile Send private message
adzakael
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 1:07 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 18 Jan 2004

hmm thanks for the advice.mmg berguna sekali.
apa-apa hal pun sebetulnya bukan tinggal aku seorang aje dlm band pun.ada seorang lagi yg mmg aku boleh harapkan lagi.recently aku tgh nak add bassist baru masuk band,seorang ustaz sekolah rendah ajar bahasa arab.dia mmg dari dulu lagi nak masuk.cuma dulu dah takde space.
drummer aku lak claim dia tak tahu-menahu pasal perkara ni.aku ngan dia ok je takde masalah ape.
ex bassist aku lak,dah tak sapa aku dlm chatting room.hmmm...

ape2 pon band aku takkan berkubur psl aku adelah band itu.heheh.bila aku cakap aku give up je baru tamat riwayat and so far aku tak give up lagi.

apa2 hal thanks for the advice esp. to Treschnell.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
undefined
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 6:11 am    Post subject: Reply with quote

Joined: 08 Dec 2003
Location: gelogor, penang, malaysia

Treschnell wrote:

1) Masalah yang dihadapi oleh band-band di Malaysia sekarang adalah ketidak'serius'an seseorang itu untuk memberi komitmen kepada bandnya.

2) Buat band seorang diri adalah bebas dan cara selamat tetapi tidak mendapat nikmat seperti membuat band secara berkumpulan.

1) ye, kebanyakkannye memang begitu. bermain untuk satu jangka masa yang dekat. dan mengikut trend semasa... sekejap ada sekejap tiada.

2) 1 man band akan mengalami masalah timing apabile start jamming dengan rakan2 anda... trust me.
_________________
[...]
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 12:03 pm    Post subject: Reply with quote

Joined: 14 May 2004

Ustaz?? Ganas, Adzakael!! Bagaimana anda boleh pengaruh orang yang bertaraf ustaz untuk join band anda? HEBAT! Saya rasa anda telah mengungkap perkataan yang menggambarkan diri anda sebagai seorang frontman, "aku adelah band itu..... bila aku cakap aku give up je baru tamat riwayat."

Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui band MINISTRY dengan lebih dekat, sila ke laman web http://www.animositisomina.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:
Post new topic  Reply to topic Goto page 1, 2, 3  Next Page 1 of 3

Jump to:

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net