back to main area
   

i-bands.net [READ ONLY MODE]
Articles  Articles   FAQ  FAQ   Search  Search   Memberlist  Memberlist   Usergroups  Usergroups
Register  ::  Log in Log in to check your private messages


Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Soloing Over Chord Changes « View previous topic :: View next topic » 
Author Message
nazeemshah
PostPosted: Fri Jul 18, 2008 7:13 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 27 May 2007
Posts: 179

ni au dpt link dr youtube.....ok gak dia demo changes ni

http://www.youtube.com/watch?v=Z6aA-eLcAes
http://www.youtube.com/watch?v=Zr07UfK4PfU
http://www.youtube.com/watch?v=uMjxoDIKyz0

tp untuk mengetahui secara detail...aku rase kene paham why kite bley pakai ini mode2 dlm itu keadaan....

Well....

A7 - A mixolydian
B7 - A dorian
E7 - A Major

So mcm ni rase x peningla sebab die still dlm A but tukar mode.....cume ade x sesape yg bley bg tau why kite boleh gune A dorian mase (iV) chord and A Major mase (V)......supaya jika paham ni boleh gunakan dalam aplikasi lain.... thx


Hmm.....adakah
D mixolydian = A dorian?
_________________
GEAR:
1962 Fender Stratocaster RI Custom Shop, 1957 Vintage Reissue Fender Strat, 1966 Fender Mustang, Ibanez FG100 Archtop, Carvin Quad X-AMP Tube Preamp,Yamaha SPX900 Multi effects, Roland BOLT 100 tube amp.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
ultraman_cosmo
PostPosted: Sun Jul 20, 2008 10:56 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

Jan,
ko pernah dengar pasal cycle of 5th.
- benda ne digunakan utk guide kita bila nk tukar key.
- from here kita boleh tau mana IV dan V chord utk Chord ROOT.
- kita ambik contoh C major, adalah lebih sesuai kita move dari key C major progression kepada 2 key terdekat clock wise or anti clock wise.
- so Fmajor dan Gmajpr adalah key yang terbaik.
- sebabnya adalah bila kita move to 2 key tersebut, kebanyakan note yg terlibat tak berubah. kalo berubah pun satu or 2 jer. So ia akan kedengran masuk ditelinga kita.
- progression I,IV dan V, cicle ne akan menerangkan kenapa kita boleh guna bermacam macam key pada progression simpoi ne.




Quote:
D mixolydian = A dorian?

- pada gua, aku kata tak sama, sebab ia alah berada pada 2 chord berbeza.
- dalam kes ne ROOT note pada kedua dua mode adalah berbeza.
- Bila Root note bertukar maka 3rd 4th 7th note pun tukarsama.
- cuma bezanya set note yg sama.

Sebenarnya, kita tak boleh trus gi jump trus ke progression 7th chord kerana ia akan confuse kan kita bila main triad nyer chord.

Aku ingat nak terang dari benda paling basic.
1. diatonic scale
- ini ada kaitan dengan 12 fret guitar
- dari sini kita kenal number yg mewakili formula chord

2. bikin triad chord
- ini ada kaitan formula chord.
- dari scale major kita bikin chord.

3. scale dan mode
- scale macam macam, mode
- mode ada utk major dan ada utk minor ada utk diminish.

4. triad chord dan mode dia
- kalo kat minor chord mana mode mau pakai
- bila boleh tukar
- tambah note ke4 than kita dapat 7th note yg selalu pakai utk jazz.

5. progression chord dan mode
- kita ada major progression ada minor progression
- kalo kita tukar chord aper mode boleh pakai.
- major mode utk major chord, minor mode utk minor chord.
- aper mode paling sesuai supaya perubahan kepada keseluruhan note tu tak banyak sangat.

nanti kalo ada free aku tulis. Sebabnya kalo nak bagi kesimpulan tanpa tau small bassic thing nanti jadi lebih confuse.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
browndog2woof
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 1:51 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 10 Nov 2006
Posts: 1357

yo nazeem,

cosmo dah kasi ko banyak info ni.. ko kena upah dia tau.. ha ha ha!

woof!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ultraman_cosmo
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 7:07 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

1 diatonic scale.

- diatonic scale ne adalah dimana kita bahagikan 1 ovtave kepada 12 note.
- dari pada 12 note plak kita bahagikan kepada 7 dan kita namakan 1,2,3,4,5,6 dan 7.
- antara 3-4 dan 7-8 tak der note lain.
- so keselruhannya kita tulis
- 1,b2,2,b3,3,4,b5,5,b6,6,7b,7
- dalam penulisan number ne kita boleh tulis b3=2#
- 1,1#,2,2#,3,4,4#,5,5#,6,6#,7
- 1# kita tak pakai sebab 1 adalah mewakili root.
- kalo kita bikin chord Amajor mean note 1 atau root adalah A.
- sama juga kalo minor, Amin, A note adalah root.
- susunan number - 1,b2,2,b3,3,4,b5,5,b6,6,7b,7 ini adalah sama macam scaling Major.

Contoh paling senang C major.
- perfom C major scaling pada C note kat fret 3 string 5.
- first note adalah note 1, 2nd = 2 dan sampai abis 7.
- kita akan dapat.
- 1=C,2=D,3=E,4=F,5=G,6=A,7=B
- katalah kita tanya apakah note 3 utk chord C major
- jawapan nya adalah E.
- kalo orang tanya apakah note ke tiga utk chord C minor, jawapan juga sama E, sebab this number always refer to major scale.
- no ne adalah penting dalam urusan formula utk scale or chord nanti.

Translate the number to note utk formula scale.

Major scale.
- major scale sentiasa sama macam 7note diatonic scale.
- formula dia 1,2,3,4,5,6 dan 7.
- ambik contoh chord A major.
- 1=A,2=B,3=Db,4=D,5=E,6=F#,7=G#

minor scale plak.
- formula dia adalah 1,2,b3,4,5,b6 dan b7
- So A minor
- 1=A,2=B,b3=C,4=D,5=E,b6=F,b7=G




- Dari no ne nanti kita akan move to triad chord.
- aku tak tulis I,II,III,IV,V, VI dan VII roman sebab aku lebih suka biarlah roman symblo ne kita gunakan utk perwakilan masa progression.
- Sebenarnya ia benda yg sama dengan 1234567 tu.
- kalo perwakilan num ada - 1,b2,2,b3,3,4,b5,5,b6,6,7b,7
- roman pun kita ada - I,bII,II,bIII,III,IV,bV,V,bVI,VI,7VII,VII
- cuma utk prigression kita pakai huruf kecik mewakili minor dan huruf besar mewakili major dan symbol o mewaki diminish.
- I,ii,iii,IV,V, vi dan VIIo
- so kita tau yg mana major, mana minor dan diminish chord dalam satu prograssion.

Paling penting, kalo kita perform satu chord kita kena tau mana
- I atau root dia,
- 3rd note yg boleh bagi tau sama ada ia major or minor caractor.
- 5th note yg merupakan harmonic 5th utk chord tersebut.
- note 3 dan 5 adalah penting.
- dan jangan lupo note 4 kerana ia juga boleh digunakan dalam cycle of 5th nanti. dimana kita boleh trus tukar the whole key tanpa ragu ragu.


next kita move kat triad chord dimana kita akan guna 1,3 dan 5 note utk bina chord triad nanti.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ETERNAL
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 10:54 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 01 Aug 2005
Posts: 3382
Location: Dreamland

Confused Shocked

mcm tgk nota algoritma pengaturcaraan... Shocked
_________________
KreativWerks MediaSolutions|Soundcloud | YouTube | Facebook
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 11:10 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

ETERNAL wrote:
Confused Shocked

mcm tgk nota algoritma pengaturcaraan... Shocked


- kalo kita jadi sorang programmer computer ne la jadi nya... hhahaha.
- see the acual thing dan convert to formula.
- memang lupo makan dan minum la pastu... hahhaha.

- numbering tu yg penting adalah root 1, 3 or b3 dan 5th dia jer.
- nanti kita kan jumpa dia punya persamaan dengan mode, scale dan chord.
- dari relation ne nanti kita boleh tau mana mode nak pakai mana chord juga scale.
- Scale dan chord yg ada 3rd note adalah caractor Major
- Scale dan chord yg ada b3 note pula akan jadi caractor minor.
- Macam ceta numb3r la pulak.
- just utk tunjuk numbering jer.
- nanti kita guna ini keadah numbering utk chord n scale thing.



Exercise.

1. Perform A major full chord pada fret 5.
- try detect mana root, mana 3rd dan mana 5th note.

2. Perform A minor full chord pada fret 5.
- try detect mana root, mana b3 dan mana 5th note.

nanti senang gua move to triad chord trus.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Tue Jul 22, 2008 4:07 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ETERNAL
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 12:53 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 01 Aug 2005
Posts: 3382
Location: Dreamland

could you arrange a workshop or mamak session?

its getting hard to imagine just by looking at it in office while typing a keyboard.
_________________
KreativWerks MediaSolutions|Soundcloud | YouTube | Facebook
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 5:57 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

2. triad chord

Kita selalu wonder aper chord kena main kalo main start Am.
- mesti ada Fmaj, Gmaj, Aminor, Dminor, C major dan Eminor.
- kengkadang layan B major dan E major.
- tapi jarang kita ambik tau dari mana asal usul ini chord.
- Ok. pada akhir post ne nanti kita akan tau amacam mau bikin chord dari scale.
- kepada yg dah master tu, mintak maaf jer lah. ini study kita mula dari basic thing then baru kita boleh link ker progression.
- jauh lagi nak sampai progression ne.

Triad chord adalah chord yg ada 3 note berlainan. Walocam mana pun tak semestinya ia hanya tiga note, kengkadang note yg sama tapi berlainan ovtave dimasukan supaya ia jadi lebih musical.
- Triad chord terbentuk dari gabungan note 1, note b3 atau 3 dan note b5 atau 5.
- akan diterangkan nanti dari masa asalnya formula tersebut.
- paling penting dalam pekara triad chord ne adalah dimana kita kelaskan chord kepada major chord ir minor chord or diminish chord.
- nanti kita akan padan kan chord chord ne dengan mode mode yg juga ada major, minor dan diminishnya.

Bikin chord dari C major scale.
- aku ambik contoh C major pasal ia mudah nak ditulis tanpa flat or sharp note.
- As kita tahu scale utk C major seperti gambar dibawah ne

[Graphic scale C major.]


Kita mulakan dari bikin 1st chord dari 1st note scale C major


- dari gambor diatas, kita gunakan keadah keluarkan note 1-3-5 bermula dari first note C.
- kita akan dapat C-E-G
- kita tau ne mesti chord C tapi major ker minor ker or diminish.
- Utk tau sama ada CFG ne major atau minor kita ukur jarak antara 1st [C] dan 3rd note [E]

Major or minor
- jika jarak interval dari 1st note to 3rd note adalah 4 = Major
- jika jarak interval dari 1st note to 3rd note adalah 3 = minor
- utk Major biasanya kita bagi symbol 3
- manakala minor kita bagi simbol b3
- benda ne bukan jer digunakan kepada chord tapi ia juga penting bila kita classkan mode scale kepada minor dan major nanti.
- jangan risau, aku bukan ajer tau modify pedal, tapi gua boleh modify mode yg major utk kegunaan minor.
- Chord dan scale ne macam tangan kiri dan kanan, anda faham kedua duanya, maka kita boleh gi jauh. Sebelah tangan tak kuat sangat, dua dua belah baru lah pada tahap optimum.
- tu nanti gua terangkan bila sampai progression

Half tone or semi tone
- semitone ne dulu adik puan gua yg ajar sebab dia dok main flute masa zaman sekolah. Diorang KBSR - gua korikulom lama... hahahahha.
- kita dalam music ne, ada half tone atau semi tone.
- contohnya, jarak diantara C ker C# kita kira sebagai 1 half tone.
- dari C# ker D pun kita kata 1 half tone.
- So dari C ker D = 2 half tone = kita panggil 1 tone.

now kita balik kepada ukur jarak interval. C to E.
- Dari C to E = C-C#-D-D#-E
- so jarak dia kita kira 4 kali half tone.
- maka caractor utk chord ne adalah MAJOR
- So kita dapat formula bagi Major = 1 - 3 - 5.
- aper lagi gua miss aaa.

3rd note.
- dari pada awal aku memang ambik berat ini 3rd note, note ini lah yg bagi caractor major or minor kepada satu chord tu. Even dalam scale nanti benda ne penting sypaya kita boleh match the chord n scale. Numbor or keadah numbering bodoh yg aku tunjukan pada dioatonic scale tu adalah supaya korang tau mana satu 3rd chord pada satu scale or chord.



2nd Chord dari 2 note pada C major scale


- Persoalan utaman kat sini adalah, saper nak jadi root note.
- maksud dia, masa kita main C major, cam biasa la root note sure C.
- tapi bila kita move kat D minor. adalah masih note C jadi root.
- jawapanya TAK, kali ini D note akan dilantik jadi root note pada D minor.
- as u see root note sentiasa berubah bila kita tukar chord.
- sebab tu numbering tu penting, sebab every time kita tukar chord, note 2-3-4-5-6-7 juga turut berubah.
- maybe set ahli note yg sama, tapi berlainan position.
- ada note yg dulu manager dah turun pangkat dari tukang sapu. manakala si kerani sekarang dah jadi supervisor.... hahhahaha.
- Where is note C yg dulunya adalah root note?
- Bila itu D note naik pangkat jadi root, E akan berada pada kedudukan b7. check it out.
- maksudnya sekarang bila dah masuk Dminor kita kena kira 1-2-3-4-5-6-7 bemula dari D note dan bukan nya C note yaaaa.

now kita balik kepada ukur jarak interval. D to F plak.
- kita nak tentukan ia minor or major
- from D-D#-E-F
- Kita dapati ada 3 interval half tone jer.
- mean ini chord adalah minor.
- dengan formula chord dia 1 - b3 - 5.


Kita teruskan dan buat step yg sama kepada note note seterusnya [E-F-G-A-B] dalam scaling A major dan akan dapat kesimpulan macam hambo rajah di bawah.



- So 7 note scaling Major kita dapat 7 triad chord.
- 3 major, 3 minor dan 1 diminish.
- Chord ne plak kita tag dia dengan roman nyer numbering
- I - ii - iii - IV - V - vi dan viio
- utk note lebih sesuai kita guna numbering diatonic, itk chord adalah lebih baik kita wakilkan dengan number roman.
- Dimana yg major kita letak huruf besar dan yg minor kita letak huruf.
- diminish chord ker vii kita letak symbol darjah kecik. tapi tak boleh nak tulis kat forum ne. jadi kita tulis viio. dengan o kecik.
- kalo progression I-IV-V memang kita dah nampak dah.
- bila tang minor vi- ii - iii [aka i - iv - V]... no tiga mana boleh minor, biasa lagu start Am, dia pakai Emajor kat V.
- pekara cam tu akan diterangkan kemudian.
- memang lah sebetulnya mode mode yg kita hafal tu adalah utk kesesuaian ini triad chord.
- tapi ia tak sesimpoi tu sebab ada progresion yg terkeluar dari chord chord triad yg 7 ne.
- kita boleh ubah chord ne ker minor or ke major or ker diminish dan sebaliknya, tapi ia akan meng akibatkan scale mode kita juga berubah.
- Ia persolan dalam otak anda adalah , amacam mau pakai mode kepada ini chord.
- Sebenarnya, kita kena tau, kat mana 3 or 3b satu chord, dia punya 5th supaya senang nanti kita sesuaikan dengan aper mode nak pakai.

Formula chord.
- ada banyak formula chord.
- sebab tu aku kena terangkan numbering diatonik dulu sebelom menerangkan yg lain.
- tapi kali ne kita consentrate dengan 3 jenis jer.
- 1-3-5 = Major
- 1-b3-5 = minor
- 1-b3-b5 = diminish.

bandingkan the formula chord ne.

1. major vs minor
- 1-3-5 ve 1-b3-5
- perbezaan kedua dua chord ne adalah 3rd note dia jer.
- ada ketika kita terpaksa ubah minor chord macam dalam progression Am- Dm-E major macam lagu rock melayu yg dari sejak dilahirkan kita dah dengar tuu.
- dalam progression ne Chord E tu sepatutnya E minor kalo ikut scaling C major.
- dalam case ne kita dah tukar jadi major.
- So kita tau note yg berubah adalah note 3rd pada ini E chord.
- E minor pakai b3 iaitu note G
- so Emajor kita kena ganti ini note G#
- akhirnya scaling yg dulunya base on C major C-D-E-F-G-A-B akan jadi C-D-E-F-G#-A-B.
- kalo korang susun balik dengan ikut A minor nyer scale akan dapat A-B-C-D-E-F-G#.
- A-B-C-D-E-F-G# = A minor harmonic.
- ini lah asal usul harmonic minor.
- So kita dapat idea scale boleh diubah ikut chord.
- itu lah yg paling penting.


2. major vs diminish
- 1-3-5 vs 1-b3-b5
- dalam case ne kalo kita nak tukar major chord kepada diminish chord ada 2 note kita kena ubah, iaitu 3rd n 5th note utk chord tu.
- kita tau masa main diminish, mode locrian la paling syok.
- once u ubah ini cjord diminish kepada major maka u kena replace 2 note tu kepada the locrian mode scale.
- huh... ini keadah baik ne... hahahha.

3. minor vs diminish
- 1-b3-5 vs 1-b3-b5
- cuma ada satu perubahan note iaitu pada 5th note.
- maksudnya kalo nak tukar diminish chor kepada minor, kita kena tukar itu locrian nyer 5th note supaya sesuai dengan peribahan tu.
- ia adalah proses yg simpoiii
- but u kena practise apply dia.

Aper yg terbaik utk anda?
- anda kena sentiasa berfikir dimanakah anda semasa main progression.
- aku sekarang kat I ker or ii or iii dan seterusnya.
- evertime u tau mana kedudukan u, for sure u tau mana mode nak main. Dan kalo chord tu tak sama dengan chord sepatutnya, u kan tau aper change note u kena ubah.
- ini benda bukan 1 hali 2 hali mau traning, boleh makan taun. dan kalo tak selalu guna maybe u akan lupo.
- jangan layan jer... hehehh. kena fikir juga... kakakak
- wonder why most guitarist yg main technical play ne serous semacam jer hahaha. aper tah difikirkannya.
- this one in 5 star nyer tip.

Try buat simple 3 note chord pada guitar anda.

Perform satu chord, A major lah contohnya, try detect mana 1 , mana b3 dan mana 5.

Progression.
- walopun kita belom masuk progression tapi cuba lah carik lagu yg start dari C major or Am dan lebelkan chord yg anda main tu mana yg - I - ii - iii - IV - V - vi dan viio. Kalo terjumpa iii yg sepatutnya minor jadi Major yg risau. Kalo viio plak yg sepatutnya diminish tetiba sekejap major sekejap minor pun jangan risau.
- practise ur self supaya boleh tau cara utk numbering the chord ne.
- perhatikan pattern chord ne kat fret board anda.
- jika Am jadi i siapa yg berada kat v position.
- aku akan jelaskan banyak pekara cam ne dalam progressioan nanti.

Utk korang senang nak buat rujukan pasal bikin chord ne, u all boleh download this pdf. print n buat la baca kat umah.
- http://www.jazzguitar.be/files/The%20Jazz%20Guitar%20Chords%20eBook.pdf
- aku tak cover sampai 7th chord or add 9 or 13 or sebagainya.
- tapi dalam peneranga ne aku hanya ceta sampai triad chord sebab kalo masuk 7th chord dia punya perubahan chord lebih complex.
- kalo tak faham amacam note dalan triad chord berubah, kora sure confuse bila tiba kat 7th chord.
- nati u dah master triad chord korang akan faham amacam 7th bekerja plak.

Rasanya dah boleh end utk ini triad thing.

Next kita masuk 3. scale dan mode
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Thu Jul 24, 2008 2:58 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
ultraman_cosmo
PostPosted: Thu Jul 24, 2008 1:44 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

- pasal triad tu kira tammat penerang gua.
- kalo ada soalan, gua cuba terangkan aper yg patut.
- berguna ka aper yg aku tulis ne?


3. Major scale dan mode


- asal usul ini mode adalah sama dengan kita buat chord dari itu major scale.
- kali ini kita bikin mode scale dari major scale.
- biasa aku dengar orang kata, saya tau ini mode tapi tarak tau amacam pakai.
- nanti aku terangkan bila masa kita kena ikut mode or kena modify sikit or kenar tukar ganti mode dan sebagainya.
- walo cam mana pun ada satu lagi muzik progression yg bersasakan harmonic minor scale.
- tapi utk ne kita consentrate kat mode asal dari Major scale.
- Mode ne sebenarnya adalah set note yg sama dengan Major scale, tapi cuma kita mula dari note yg berbeza.
- macam contoh, C Ionian[major scale] adalah set note C-D-E-F-G-A-B
- manakala D dorian pula adalah D-E-F-G-A-B-C
- beza dia hanya lah pada scale Ionian, note C adalah root note.
- dan pada scale Dorian, note D adalah root note.
- Jadi tak kisah la kita main mode aper, tapi sebenarnya kita main scale Major yg sama.



Chord, scale dan mode.
- Dalam triad, kita hanya ada 3 jenis chord. major minor dan diminish.
- dalam scale juga kita ada minor, major dan diminish.
- aper yg menyebabkan ia minor or major adalah the 3rd note macam kita buat chord juga.

Major, minor n diminish mode.
- semua mode yg ada natural 3rd macam ionian , lydian dan mixolydian adalah major scale.
- 3 mode selainnya adalah minor scale dan 1 diminish scale.
- Aeolian, dorian dan Phrygian adalah minor scale.
- manakala Locrian adalah diminish scale.
- walo cam mana pun, kita bolah angap locrian adalah minor scale kerana ia memiliki b3.
- kita ada 3 major scale, 3 minor scale dan 1 diminished scale.
- replace scale Locrian kepada phrygian adalah satu keadah biasa sekiranya kita mengenakan chord minor pada vii.
- perbezaan Locrian vs phrygian adalah 5th note sahaja.
- so dalam treat ne, aku tak gitu consentrate kat pengunaan locrian sebab kebiasanya kita replace locrian kepada phrygian sekiranya main chord minor pada vii position.

I. Ionian = Major scale [aka Major scale]
ii. Dorian = minor scale
iii. Phrygian = minor scale
IV. Lydian = Major scale
V. Mixolydian = Major scale
vii. Aeolian = minor scale [aka natural minor scale]
viio. Locrian = diminish or minor scale

[huruf roman kecik utk minor dan besar utk major]
- gua tak nak cover sampai Hypodorian, Hypophrygian or Hypolydian
- even kita ada banyak lai scale yg kita modify dari 7 mode tersebut macam Super Locrian, Ionian #5, Mixolydian b6 dan macam macam lagi daaa.
- sama macam chord, kita belajar triad dulu, dari kefahaman tu nanti kita akan faham 7th chord dan sebagainya.
- nanti jadi confuse.
-penting pagi kita utk bezakan mana major dan mana minor supaya senang kita nak match dengan chord nanti.
- Yg mana dulu, chord or scale mode?
[macam soalan telor dan ayam daaa..]
- Tak der yg dulu dan tak der yg kemudian, cuma anda perlu study dan faham kan kedua duanya seiring.
- aku ader ramai kawan yg suka study the scale tapi chord dia tak nak ambik tau. dan senario cam ne lah menyebabkan diorang tau pakai scale tapi tak tau aper sebenarnya diorang main. even diorang tak tau kena itu scale berubah. last last bagi alasan, kita ikut telinga, mana sedap kita ikut la.

Kenali mode anda.
- mode ne macam jari kecik tangan kiri anda, kalo u jarang guna maka tak nampak dia punya fungsi. kalo u selalu gunakan maka ia akan jadi watak utama utk scaling anda.
- so just tau the mode tapi tak guna takan jadi aper aper pun.

1. traning single mode.
- kebiasannya lah utk traning mode ne kita groupkan dulu mode ne kepada mode minor dan major.
- set satu background bass n drum and main the scale all around.
- ada orang kata kalo la u main A dorian, just bayangkan anda sedang main G major.
- traning cam ne memang berkesan tapi cara ne salah.
- ini disebabkan setiap kali kita tukar mode, root note dah berubah maka tension dan avoid note juga berubah.

Cth1 , bayangkan anda tengah C Ionian.
- layan c chord pakai backing track, stay C major all the way.
- anda akan perasan ada beberapa note dalam C chord ne yg boleh dimain tapi kalo berenti or hold kat note tu akan kedenganran tak kena.
- note tersebut still dalam scale yg sama tapi sesuai utk di hindarkan.
- kalo korang baca pdf bikin chord, nete ne adalah tension note.
- sama macam chord, scale pun ada tension note, bezanya u bolah main note tu tapi jangan berinti or hold the note.
- juga avoid note ia akan menyebabkan bunyi celaru.
- Ingat tak masa kita hanya reti main Am scale or Em scale, kita check mana pattern or note kita boleh bending, mana note bolah main tapi jangan berenti, mana shape kita bikin pentetonic dan macam macam.

Cth2
- do the same thing tapi kali ne dangan D dorian.
- layan 1 2 hari, check mana satu tension or avoid note.
- check mana note or pattern lebih sedap nak bending.
- explore the D dorian sama macam kita explore Scale Em yg kita cintai. hahahahahah.
- jangan lupo masa form scale, kita bukan jer kena tau yg mana root, tapi consentrate juga dengan mana 3rd, 5th n 7th.
- sebab note ne adalah note yg kita manipulate nanti bila kita main macam macam progression.
- try form major pentetonic shape kapada mode tersebut. scale Mixolydian[major] kita buat dalam form pentatonic minor pun cun giler. Try both major n minir pentatonic formula utk setiap chord.


2.traning combination major n minor mode.
- aper yg kita perlu buat adalah tranning chord by minor or major.
- Set satu chord pakai backing track utk A major. then layan semua major mode berganti ganti.
- layan Ionian, bosan then change Lydian and then Mixolydian.
- Buat serupa juga dengan itu Aminor chord. Kasih layan semua minor mode.
- guna A Aeolian, A Dorian than A Phrygian.
- kasih feel, dengar the defferent dalam ini mode.
- kalo u all perasan, perbezaan note dikalangan 3 mode major ne hanya lah 2 note jer. iaitu 4th note 7th note.
- kebolehan ne nanti kita boleh gunakan utk instantly apply memana mode major kepada any chord major.
- maksudnya kita boleh go up down the fret just sebut aper mode nak main.
- it is ok kalo korang mark Main major scale sebagai guide the whole note set.
- contohbya main jer A dorian ingat G major scale.
- main A phrygian ingat F major scale.
- dan main A aolian ingat C major.
- asalkan jangan pakai feel Main major scale tersebut, kerana dorian ada feelnya tersendiri.
- fikirkan cara yg senang korang nak ingat perubahan tersebut.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.


Last edited by ultraman_cosmo on Thu Jul 31, 2008 4:16 pm; edited 7 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
darrencw
PostPosted: Thu Jul 24, 2008 9:20 pm    Post subject: Reply with quote



Joined: 13 Aug 2007
Posts: 130

memang berguna. tolong jangan padamkan ye...tengah nk menyalin...
_________________
Quote:
The walls behind the great artists doesn't say Fender. It screams Marshall.

Your ultimate source for used gears. Guitars, pedals, you name it.
Guitarist's wishlist.
Back to top
View user's profile Send private message
ultraman_cosmo
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 4:01 pm    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

4. triad chord dan mode dia

WIP
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
yustech
PostPosted: Fri Aug 01, 2008 3:45 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 03 Jun 2008
Posts: 225
Location: Kota Damn.

semua nye 7 beradik dalam contoh keluarga C
_________________
http://yustech.blogspot.com/
That Guitar Tech an Tutor in Greater KD.


Last edited by yustech on Fri Aug 01, 2008 3:47 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
yustech
PostPosted: Fri Aug 01, 2008 3:46 am    Post subject: Reply with quote



Joined: 03 Jun 2008
Posts: 225
Location: Kota Damn.

pada saya yg baru belajar la semua nye 7 beradik dalam contoh keluarga C

a)abg yg sulung,patuh,gerenti masuknye C Ionian
b)yg kedua D Dorian yg ni minat santana.
c)yg ketiga E phrygian yg ni beranak kat timir tengah sana.
d)yg keempat(angah) F Lydian yg ni pelik ckit ala2 steve vai ckit
e)yg kelima G Mixolydian..dia minat eric johnson pulak.
f)yg keenam A Aeolian..yg ni dia minat kat rock melayu dan ballad
g)yg paling bongsu dan yg paling degil bagi saya,tak tau tau ape saya nak buat dgn scale ni,tarak idea la..B Locrian

tengah nak reka scale nikelodeon...hehehe
_________________
http://yustech.blogspot.com/
That Guitar Tech an Tutor in Greater KD.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ultraman_cosmo
PostPosted: Fri Aug 01, 2008 9:51 am    Post subject: Reply with quote

Mod Squad
Mod Squad

Joined: 29 Oct 2004
Posts: 1665
Location: Mines resort city

hahhahahaha.
- patutnya ganti dengan tujuh puteri macam ceta ulik mayang....
- kakkaakka.
- kalo itu keluarga C tak cukup player, dia boleh import mana mana ahli yg sesuai dari keluarga G dan F... hahhaha. that is fifth cycle thing.

Quote:
g)yg paling bongsu dan yg paling degil bagi saya,tak tau tau ape saya nak buat dgn scale ni,tarak idea la..B Locrian

- aku selalu gantikan Locrian dengan phrygian dengan letakan chord minor pada vii.
- kalo VII major plak, layan diminish chord terus, jadi malmstien.
- pada 4. triad chord dan mode dia, aku cuba terangkan apa option yg anda ada utk pakai mode tersebut pada chordnya.
- or adakah anda perlu buat sedikit pembetulan or perubahan dalam mode utk kesesuaian chord.
- ini rasanya yg kebayakan guitarist nak.
_________________
Maiden, loudness, ACDC, black sabath, deep purple, jimmi and vinnie moore

And Now all jazz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
radioflyer
PostPosted: Fri Aug 01, 2008 5:57 pm    Post subject: Reply with quote



Joined: 28 Sep 2005
Posts: 280

aduh gile meroyan den baco mondo2 ni sumo.
mato den ni dh lah lemau nk tgk2 dot2 ni sume.
hehe.
you tube lah brother2 oi!
_________________
: Overhead the albatross hangs motionless upon the air :
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic  Reply to topic Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next Page 3 of 4

Jump to:  



You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum





DAJ Glass template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
modified by i-bands.net
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group